lørdag den 27. april 2013

Ritualer - Isfolket 23 - Margit Sandemo

Heike har endnu ikke fået sin arv, Gråstensholm, som den korrupte dommer Snivel har narret fra Isfolket.
Efter at have prøvet med det gode, må Heike meget mod sin vilje søge hjælp af nogen, man ikke gerne taler om. Her får han brug for den ganske unge Vinga, som stadig begærer Heike mere end godt er.

Sagfører Mengel, som hjalp dem med at få Elistrand tilbage, er svært lungesyg og har ikke kræfter til en opslidende retssag mod Snivel. Som de formodentlig ikke engang ville vinde, da han for det første bestrider et ret højt embede, og for det andet allerede har bestukket sine dommerkollegaer.

Heike, som altid har haft evnen til at tale med de ramte og udvalgte forfædre diskuterer nu om ikke den eneste mulighed er at slippe "det grå folk" løs på dommer Snivel. Heike vægrer sig. Han ved ikke om han er stærk nok til at beherske "det grå folk", som består af naturvætter, gengangere, udøde, mytevæsener og mange flere.
Han ser dog ingen anden mulighed og må - sammen med Vinga (som heldigvis stadig er jomfru, men da ikke med sin gode vilje) - gennemgå frygtelige ritualer for at kalde skyggelandet frem. Det lykkedes for dem, og da de ser den grå flok myldre ind på Gråstensholm, fortryder de bittert og frygter for konsekvenserne.
De havde dog intet valg. Alle ved at der på loftet på Gråstensholm ligger noget af værdi for Isfolket, selv om ingen ved hvad det er. Og dette "noget" må ikke falde i fremmedes hænder.


Dette er også en af de gode bøger. Også selv om man gentagne gange får lyst til at sparke den gode Heike hårdt bagi, fordi han af misforstået ridderlighed bekæmper sin egen kærlighed mod Vinga.
Heldigvis går det jo som det skal gå, og alle er glade. :-)


1 kommentar:

  1. Hej, jeg hedder "Tina Petersen" Jeg er fra Odense, Danmark. Jeg var gift i 9 år med Oliver, og vi havde begge to (2) sønner sammen. Oliver var min elsker i gymnasiet, min drømmemand og jeg elskede ham mere end ord kan udtrykke. Pludselig begyndte min mand at sove ude og give forskellige undskyldninger for, hvorfor han ikke kan komme hjem. De børn, der plejede at altid have været omkring deres far, ser nu byg. Han begyndte at have affærer med andre kvinder uden for ikke at overveje, hvordan børnene eller jeg vil have det.

    Hele min verden blev knust, og det ser ud til, at jeg mistede den eneste person, jeg nogensinde virkelig har elsket. Det blev værre på et tidspunkt, at han anmodede om skilsmisse ... Jeg prøvede mit bedste for at få ham til at skifte mening og blive hos mig og børnene, men al indsats var nytteløs. Jeg bønfaldt og prøvede alt, men stadig, intet virkede.

    Gennembruddet kom, da nogen introducerede mig for denne vidunderlige, store stavebeslag, der til sidst hjalp mig med ... Jeg har aldrig været fan af ting som dette, men besluttede bare at prøve modvilligt, fordi jeg var desperat og havde intet valg ... Han bad specielle bønner og brugte rødder og urter ... Inden for 2 dage ringede Oliver til mig og var ked af alt det følelsesmæssige traume, han havde forårsaget mig, han flyttede tilbage til huset, og vi fortsætter med at leve lykkeligt som en stor familie igen. hvad et vidunderligt mirakel doktor Zuzu gjorde for mig og min familie. Han hjalp mig også med at løse mit gigtproblem, som jeg har beskæftiget mig med i årevis

    Jeg har introduceret ham for en masse par med problemer over hele verden, og de har haft gode nyheder ... Jeg er overbevist om, at nogen derude har brug for hans hjælp. For hastende hjælp af enhver art, kontakt doktor Zuzu nu via hans e-mail: doctorzuzutemple@gmail.com eller WhatsApp ham på +2347013499818 og kontakt også læge Zuzu på Viber via +2347013499818

    SvarSlet