mandag den 10. august 2015

Dødsspillet - Hunger Games #1 - Suzanne Collins

I ruinerne af det gamle Nordamerika ligger nu landet Panem, som består af tolv distrikter. Hvert år tvinger magthaverne i Panem hvert distrikt til at udvælge en pige og en dreng, som skal deltage i Dødsspillet - den årlige kamp på liv eller død på direkte TV.

16-årige Kattua bor sammen med sin mor og lillesøster i det fattigste af alle distrikterne. Den dag hun står frem og frivilligt tager sin lillesøsters plads i Dødsspillet, betragter hun det som en dødsdom.

Men Kattua har før haft døden tæt på, og hun er klar til at kæmpe for sit liv.


Jeg har selvfølgelig hørt om Hunger Games. Meget faktisk. Men jeg har ikke selv tidligere stiftet bekendtskab med hverken film eller bøger.
Nu i min YA/Ungdoms-læsefase tænkte jeg at det da var oplagt at tage fat på den serie, for der måtte jo være noget ved den, når nu millioner af mennesker er betagede af den.

Men nu kan jeg godt forstå det nu. Det er en fascinerende verden, som forfatteren præsenterer os for. Et Amerika efter en borgerkrig for over 70 år siden, der styres med jernhånd fra Capitol. Landet er opdelt i 13 distrikter, men det 13 blev udraderet og beboerne udslettet for at statuere et eksempel.
Ligeledes er det årlige Dødsspil et synligt bevis og en vedvarende erindring om at det er Capitol, der bestemmer.

Da Kattuas far døde i minerne, hensank hendes mor i depression, så nu er det Kattua der er familiens overhoved og forsøger. Hun jager i skovene uden for distrikterne sammen med hendes ven Gale og sælger det forbudte kød på markedet. Da hendes lillesøsters navn så bliver udtrukket til Høstfesten som en af Dødsspillets deltagere, tager Kattua hendes plads uden at tøve.

I bog nr. 1 følger vi Kattuas færd og kampene i Dødsspillet, der er det ultimative realityshow.

Da jeg så havde læst bog 1 færdig i går eftermiddags, besluttede jeg mig for at se filmen i går aftes, og selv om jeg var temmelig begejstret for bogen, synes jeg godt nok at filmen er noget flad.
Det er selvfølgelig svært at gengive alle de tanker Kattua har og set ud fra de præmisser gør filmen det måske okay, men da alle hendes handlinger udspringer fra de tanker, så tænker jeg at dem, der kun har set det på film, virkelig må gå glip af meget.

Desuden var jeg vildt irriteret på skuespilleren, der spiller hendes med-Dødsspiller Peeta. Han har åbenbart kun 2 ansigtsudtryk at gøre godt med. At smile eller se bøvet ud med en mærkelig firkantet mund.

Men bogen derimod synes jeg er ret fantastisk, og jeg er straks gået i gang med bog nr. 2.

Forlag: Gyldendal
ISBN: 978-87-021670-078
Sider: 366
Medie: Lydbog

Ingen kommentarer:

Send en kommentar