tirsdag den 21. juli 2015

Top Ti Tirsdag


Denne uges Top Ti handler om bøger der omhandler minoriteter på en positiv måde.

Det kan være homoseksuelle, handicappede, psykisk syge eller andre minoriteter.

Og den er svær, for det er faktisk ikke ret ofte at man læser om minoriteter, men jeg skal gøre et forsøg.


1) Handicappede. Jeg har lige læst bogen Mig før Dig af Jojo Moyes. Den handler om tetraplegikeren Will og handler i øvrigt også om det etiske spørgsmål om assisteret selvmord.

2) Igen handicappede. Bogen Det næstbedste af Jennifer Weiner har faktisk også en biperson i kørestol med. Han er dog væsentligt mere positiv og jeg skal lige love for at han ikke lader sig begrænse af sine lammede ben, heller ikke i den seksuelle afdeling. ;-)

3) Og for at det ikke skal være løgn så er den ene hovedperson i Patrick Leis' fantasyserie Spejlporten, som jeg er ved at læse til anmeldelse også en fyr i rullestol. :-)

4) Homoseksualitet. Okay, det er ikke emnet i bogen, men der er da en betydelig biperson, der er homoseksuel. Den meget sexhungrende Danny i Livets Barske Lektie III af Helene Th Svolgart.

5) I bogen Den vidunderlige kærlighedshistorie af Carl-Johan Vallgren har vi en "vanskabning". Jeg kender ikke den rigtige betegnelse men han er både af dværgvækst, er døvstum og så har han heller ikke brugbare arme. Det er da gudskelov en minoritet. Men han var faktisk ikke en særlig sympatisk én af slagsen.

6) Min fucking familie af Ina Bruhn har også en atypisk hovedperson. Nemlig Christoffer, som egentlig er født som pigen Nina og derfor er transseksuel. En barsk bog.

7) Den sidste gentleman af Ruben Greis har en albino med, men den bør jeg nok ikke tage med, for den omtaler faktisk ikke albinoen særlig flatterende, men det er mest fordi han er bogens skurk.

8) Denne her glæder jeg mig faktisk til at genlæse. Jeg har i hvert fald lige tilføjet den til min TBR-liste. Skarpe genstande af Gillian Flynn. Hun skriver enormt godt, og så handler bogen her om cuttere/selvskadere.

9) Løvekvinden af Erik Fosnes. Gud, denne her havde jeg da helt glemt. Det er ellers en barsk bog om en kvinde der er født med hårvækst over hele kroppen, men jeg kunne desværre ikke forliges med forfatterens skrivestil, så det blev aldrig helt nærværende.

10) Åh, denne her MÅ jeg have med, selv om jeg vist har rigeligt med fysiske minoriteter med på min liste. Phantom of the Opera af Susan Kay. Det er sådan en fremragende og vildt sørgelig bog.

Om det er bøger der lige frem "celebrates" minoriteterne ved jeg ikke, men de er i hvert fald en del af dem. :-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar