mandag den 13. juli 2015

Drømmepassagen - Spejlporten 2 - Patrick Leis



Funarernes dronning er stadig fast besluttet på at udnytte Månebarnets evner til sine egne formål, og indsatserne bliver øget.

De unges kræfter vokser og da Peter besættes, må de andre drage til vampyrernes hjemplanet for at tage kampen op.

Men snart står Praxox' tre måner på linje og en ny, forfærdelig fjende melder sin ankomst.






Så fik jeg læst 2. bog i serien Spejlporten mens jeg var på ferie. Jeg er desværre ikke en af den slags mennesker der bare kan ligge ved en pool med en god bog, både jeg og familien er af den slags, der skal fise rundt og lave ting, så jeg fik desværre ikke læst så meget i ferien, som jeg havde håbet på.

Men jeg nåede da Drømmepassagen her og næsten halvdelen af bog nr. 3 (Tågefolket) og jeg må sige at forfatteren fortsætter i samme stilsikre, actionprægede stil.

De 800(ish) indbyggere i den lille rolige og søvnige landsby; Vejby, har ingen anelse om hvilke farer de undgik i den første bog, hvor børnene William, Sille, Mark og Peter vandt første omgang mod Funarernes dronning.

Men det var kun første omgang. Dronningen havde held med at besætte Peter og derfor bliver hans opførsel også mere og mere besynderlig i denne bog nr. 2.
Samtidig bliver de andres kræfter stærkere og børnene prøver at forene disse kræfter med den virkelighed, som de (på trods af deres oplevelser) stadig er en del af.

Deres prøvelser er dog langt fra forbi ... der sker mærkelige ting i Vejby og børnene bliver snart igen suget ind i kampene.

Denne anden bog er fuldt på højde med den første. Måske endda lidt bedre, da der ikke bruges tid på forhistorie, men at der bare er knald på fra første side af.
Det vil især tiltale de yngre fantasylæsere, der ikke er så tålmodige. :-)

Alligevel er den ikke overfladisk. Der er nogle gode tematiske problemstillinger mellem de fire, om venskaber og om spirende kærlighed.

Jeg vil med glæde kunne give disse bøger videre til "Læs for livet" når jeg er færdig med dem, for jeg er sikker på at de unge kan få stor fornøjelse af dem.

Tak til Forlaget Valeta for anmeldereksemplar.


Forlag: Valeta
ISBN: 978-87-7157-062-5
Sider: 221
Medie: Trykt form

Ingen kommentarer:

Send en kommentar