tirsdag den 14. juli 2015

Mig før dig - Jojo Moyes

Da Lou Clarke bliver fyret fra sit elskede arbejde på 'The buttered Bun'  vender det op og ned på hele hendes liv.

Mig før dig handler om Lou, der i en desperat jobsøgning ender med at blive personlig hjælper for den handicappede Will Traynor, der bestemt ikke bryder sig om sin tilværelse.

Faktisk har han slet ikke lyst til at leve længere.

Det er ikke let at passe ham, og Lou står overfor sin livs udfordring. Hver især kommer de til at ændre hinandens liv for stedse.

Mig før dig er en smuk roman af Jojo Moyes, som alle med hang til lidt romantik, vil kunne lide.




På ereolen.dk er det sådan at man kan låne 5 lydbøger ad gangen i en 30 dages periode, og derudover er der en del bøger som står under "ekstra lån", som man kan låne uafhængigt af hvor mange lån man har.
Men mange af de bøger der står på "Ekstra-lån-listen" er enten krimier eller serier, og da jeg i forvejen venter på at kunne læse nr. 2 af "Dødens Mekanismer" og jeg også er i gang med Patrick Leis serie "Spejlporten", ville jeg ikke gå i gang med endnu en serie.

Mit blik faldt på Mig før dig af Jojo Moyes og selv om jeg egentlig godt var klar over at det ville være noget pladderromantisk hejs, tænkte jeg at det nok ville virke som et fint afbræk i de fantasy-bøger jeg ellers er i gang med.

Og som I kan se på stjernerne overfor ... jeg var RET vild med den. :-) Derudover må jeg indrømme at tårerne trillede ned ad kinderne på mig under den sidste del af bogen. Det var da så uendelig trist det hele, og alligevel så opløftende.

Louisa Clarke lever i en lille søvnig engelsk landsby, hvor det lokale slot ikke bare er stedets turistattraktion men også hele byens omdrejningspunkt. Hun arbejder i en lokal café og da den pludselig lukker, må hun på det lokale jobcenter og finde et nyt job.
Og det er tvingende nødvendigt for Lous søster er enlig mor og bor hjemme, hendes mor kan ikke arbejde fordi hun skal passe morfaren, der er svækket efter et hjerteanfald og Lous far er i evig risiko for at blive fyret fra sit arbejde i møbelfabrikken.

Hun bliver ansat som handicaphjælper for en seks måneders lang periode hos den 35 årige Will Traynor, som to år tidligere blev næsten totalt lammet efter en trafikulykke. Will var ellers en gulddreng; succesfuld og benhård forretningsmand, smuk, en kvindebedårer og noget af en actionmand, der har prøvet stort set alt.
Alt det forandres, da han bliver lammet og han har virkelig svært ved at se en tilværelse for sig som han kan acceptere.

Ved et tilfælde finder Lou ud af at Will har lovet sin familie en betænkningstid på 6 måneder inden han vil indskrive sig på en klinik i Schweiz, der yder assisteret selvmord, og det bliver pludselig et kapløb med tiden om at få ham til at skifte mening.

Will er meget bitter, til tider så bitter at man har lyst til at banke ham i hovedet og råbe at selvfølgelig er der noget at leve for, at selv om man er handicappet er der stadig masser at leve for, men hvordan kan man egentlig tillade sig det? Hvordan ville man selv have det, hvis man lige pludselig fik ændret sin tilværelse så radikalt? Ville man kunne acceptere det?

Og det er svært for Lou, den både naive, sympatiske og ansvarsbevidste Lou, der skal trænge igennem den bitre skal hos Will.

Men på trods af det alvorlige emne så er bogen også morsom og sød til tider. Jeg har både smilet og grædt under læsningen af denne og det er altså sjældent at en bog gør det, så den skal helt klart have 5 stjerner.


Forlag: Cicero
ISBN: 978-87-63835-992
Sider: 438
Medie: Lydbog - Oplæser Randi Winther

Ingen kommentarer:

Send en kommentar