mandag den 25. juli 2016

Voyager - Outlander #3 - Diana Gabaldon

Diana Gabaldon's magnificent historical saga, begun with Outlander and Dragonfly in Amber, continues with this New York Times bestseller. 

Set in the intriguing Scotland of 200 years ago, the third installment in the romantic adventures of Jamie and Claire is as compelling as the first. 

Now that Claire knows Jamie survived the slaughter at Culloden, she is faced with the most difficult decision of her life. She aches to travel back through time again to find the love of her life, but, in order to do that, she must leave their daughter behind. 

It has been 20 years since she and Jamie were forced to separate. 
Can she risk everything, maybe even her life, on a gamble that their love has withstood the long, rigorous test of time?


Det er ikke ofte jeg giver 6 hjerter til en bog, men når det kommer til Outlander-serien bliver man simpelthen nødt til det.

Sagaen startede med bogen Outlander, hvor Claire Randall - i det herrens år 1945 - ved et uheld rejser gennem en hovedsten i en stencirkel i det skotske højland, og pludselig befinder sig i år 1743. 
Begivenheder gør at hun bliver taget til fange hos en skotsk laird og hans klan, og bliver tvunget til at gifte sig med en skotte, for ikke at blive udleveret til det engelske overherredømme. Men den skotte hun skal gifte sig med er James Fraser, og det varer ikke længe før hun er hovedkulds forelsket i ham.

De har et temmelig stormfuldt forhold, men man elsker det! Den er også lavet som TV-serien og sæson 1 viser Outlander, hvor sæson to er filmatiseringen af Dragonfly in amber.

Da jeg fandt denne serie købte jeg de tre første bøger (hun skriver på nr. 9 i serien) på engelsk. Nogle moppedrenge på over 1000 sider hver, men de var kun på engelsk, og jeg gik lidt død i den. Jeg er bare ikke så god til at holde fokus, når jeg skal læse fiktion på engelsk.
Så var der en der fortalte at den kunne findes på youtube, og på trods af den dårlige samvittighed (som jeg dog forsvarede med at jeg jo HAVDE købt den fysiske bog), hørte jeg ca halvdelen der.
Så kommer jeg hjem fra ferie og opdager at den er VÆK! Iiiik!
Heldigvis var den så lige præcis kommet til Storytel, hos hvem jeg lige har meldt mig ind, og pyyyyha ... så kunne jeg høre historien færdig.

Det er pudsigt. Bøgerne er SÅ lange, og der er så mange detaljer, men ikke på et eneste tidspunkt har jeg følt at jeg kedede mig. De er rige på detaljer og menneskelige relationer og så MÅ man jo bare storelske Jamie og Claire (host, vist mest Jamie ;-)).

Skal jeg komme med noget kritik så bruger hun udtrykket "mumbled under my/his/hers breath" RET ofte. Så det gør de åbenbart ret tit.

Storytel har desværre ikke fået 4'eren endnu, men der er håb, når de lige har fået nr. 3 og 6. :-)

Gør dig selv den tjeneste at læse den, hvis du er til storslåede kærlighedsdramaer og masser af action. Der bliver ikke sparet på hverken sex, blod eller action i disse her. :-)

Forlag: Dell Pub Co.
Sider: 1059
Første halvdel i trykt engelsk udgave.
Hele bogen som engelsk lydbog

Ingen kommentarer:

Send en kommentar