søndag den 31. juli 2016

The Raven Boys - Raven Cycle #1 - Maggie Stiefvater

'There are only two reasons a non-seer would see a spirit on St. Mark's Eve,' Neeve said. 'Either you're his true love . . . or you killed him.' 
It is freezing in the churchyard, even before the dead arrive. Every year, Blue Sargent stands next to her clairvoyant mother as the soon-to-be dead walk past.

Blue herself never sees them-not until this year, when a boy emerges from the dark and speaks directly to her. 

His name is Gansey, and Blue soon discovers that he is a rich student at Aglionby, the local private school. Blue has a policy of staying away from Aglionby boys. Known as Raven Boys, they can only mean trouble. 

But Blue is drawn to Gansey, in a way she can't entirely explain. He has it all-family money, good looks, devoted friends-but he's looking for much more than that. He is on a quest that has encompassed three other Raven Boys: Adam, the scholarship student who resents all the privilege around him; Ronan, the fierce soul who ranges from anger to despair; and Noah, the taciturn watcher of the four, who notices many things but says very little. 

For as long as she can remember, Blue has been warned that she will cause her true love to die. She never thought this would be a problem. But now, as her life becomes caught up in the strange and sinister world of the Raven Boys, she's not so sure anymore.


Jeg har set mange tale om denne her og rose den i meget høje vendinger. Derfor var jeg også lidt tilbageholdende med at få den hørt, da man tit bliver skuffet, hvis andre har fået den "talt op". 

Jeg kan godt se hvorfor folk elsker den. Maggie Stiefvater skriver meget medrivende og er god til at skildre personlighederne. De fylder meget.
Gansey, den rige priviligerede dreng, som leder efter de magiske linjer der gennemskærer verdenen, Ronan den meget aggressive og oprørske dreng, der netop har mistet sin far og Adam, som på trods af at han får bank derhjemme ikke vil tage imod penge fra Gansey til at flytte hjemmefra.
Blue selv er en ikke-synsk person ud af en hel familie af synske. Hendes hus er fyldt med søstre og tanter og andre personer, som hver især OGSÅ fylder temmelig meget på hver deres måde, og derfor synes jeg egentlig at den egentlige hovedperson, Blue, forsvinder fuldstændig.

Hun gør oprør mod sin mor, men det fiser lidt ud i sandet, og ellers begynder hun bare at hænge ud med drengene, der leder efter de magiske linjer. Den eneste evne hun har er at forstærke magien omkring sig (hvilket i sig selv kan være dramatisk nok), men hun ... hun ER der bare.
Selv det, som hun konstant kredser om, nemlig profetien om at den første dreng hun kysser vil dø, bliver ikke engang udforsket ret meget, selv da hun er bliver smålun på Adam.
Jeg tror at hvis det var mig, ville jeg da nok prøve at få nogle detaljer. :-)

De finder selvfølgelig de magiske linjer - med hjælp fra Blue - og der sker selvfølgelig en hel masse.

Bogen i sig selv synes jeg er rigtig fint komponeret. Hints drysset ud, som i sidste ende samles til et perfekt hele. Fx Noahs selvudslettende person, som får en ret plausibel forklaring.

Som sagt ... Maggie Stiefvater har et fantastisk persongalleri, men jeg synes godt nok at Blue drukner noget i det.
Nu er jeg gået i gang med at høre 2'eren, så jeg håber at der snart kommer lidt mere kød på (og rygrad på) Blue.

Forlag: Scholastic
Sider: 464
Engelsk lydbog




2 kommentarer:

  1. Jeg kunne ret godt tænke mig at læse den her på et tidspunkt. Den lyder meget fin.

    SvarSlet
    Svar
    1. Den er også både "fin" og speciel, men også anderledes, og det skal man nok vænne sig til. :-)

      Slet