fredag den 29. juli 2016

Lord John and the plague of zombies - An Outlander Novella - Diana Gabaldon

Lord John Grey, a lieutenant-colonel in His Majesty’s army, arrives in Jamaica with orders to quash a slave rebellion brewing in the mountains. 

But a much deadlier threat lies close at hand. The governor is being menaced by zombies, according to a servant. 

Lord John has no idea what a zombie is, but it doesn’t sound good…


Denne lille lydbog på kun 3 timer får ikke 4 hjerter på grund af dets fantastiske indhold, men fordi det er en tilføjelse til det Outlander-univers, som jeg er kæmpe fan af.

Den første bog i Outlander serien kom for mange år siden. For mere end tyve år siden, hvis jeg husker korrekt. Siden da har serien vokset sig større, og forfatteren er nu i gang med den 9. bog. Hvor langt den er i processen ved jeg faktisk ikke, men hun har lige afsløret titlen på den.
Jeg kom først med på vognen da jeg opdagede TV-serien ved et tifælde og siden da har jeg været fanget af den. Jeg har nu læst og hørt de første 3 bøger på engelsk og går nu med længsel og venter på nr. 4. Jeg kan se at Storytel er ved at indlemme dem, så ... tålmodighed ... :-)

Imens kunne jeg så hygge mig lidt med denne lille følge-novellette, der handler om Lord John Green, som hovedpersonen Jamie Fraser støder på i bog nr. 3; VOYAGER.

Der er en smule forskydning og ændringer af tidslinjen, men det gør ikke noget. Det hyggelige ved denne bog er nemlig skrivestilen og at tilbringe mere tid sammen med den stilige og meget sympatiske engelske kommandant; Lord John Green.

Han er netop blevet udsationeret på Jamaica for at slå et slaveoprør ned, men da han ankommer skal han lige finde ud af de lokale skikke. Fx det der med at man på de caribiske øer lavede "zombier". Og det er så dem han "slås" med i denne lille bog.

Diana Gabaldon skriver godt og medlevende. Hun har en enorm detaljerigdom med uden at det bliver kedeligt. Fx sådan noget med at man skal udveksle hatte, hvis man indgår en aftale med befolkningen. Jeg har ikke tjekket, men jeg er sikker på at det nok skal være rigtigt. Diana Gabaldon bruger enormt meget tid på sine bøger, og dermed også researchen.

Jeg kan se at der findes en del Lord John-noveller, men Storytel har desværre ikke flere, så jeg må jo bare afvente ... 

Forlag: Random House
Sider: 94
Engelsk lydbog: 3 timer og 11 minutter

Ingen kommentarer:

Send en kommentar