onsdag den 27. juli 2016

Jellingmysteriet - Anders Lundt Hansen

"Fjenderne holdt sig skjult, og da deres konge fik øje på Knud øjnede han chancen for at afslutte hele krigen med et enkelt pileskud. Han lagde en pil på sin bue, sigtede på den unge mand, og lod den dødbringende spids flyve ..."

Blodige kampe, konger og krigere. Jelling var engang centrum for en brutal magt, der udstrakte sit herredømme over hele Danmark og mere til. I dag er det en fredelig by, men sporene efter fortiden ser vi stadig i form af runesten og kæmpehøje. Talrige legender er fortalt om kongerne ved Jelling, men hvad er egentlig sandt og hvad er fantasi?

I denne bog kan du læse om de historiske begivenheder, som formede det Danmark vi bor i nu. Og du kan læse de fantastiske beretninger, som blev digtet og genfortalt, længe efter de oprindelige hændelser var glemt. I mere end 200 år har forskere prøvet at finde hemmeligheden bag hemmeligheden bag fortidens spor, men jo mere de leder, jo flre spørgsmål finder de.
Spørgsmål, som tilsammen udgør mysteriet om Jelling.



Jeg havde faktisk fået at vide at denne var en fagbog, da jeg blev spurgt om jeg ville anmelde den, men fordi der gik noget tid og fordi jeg har en legendarisk dårlig hukommelse, kom det fuldstændig bag på mig at jeg gik i gang med en fagbog.

Normalt plejer det at irritere mig at jeg ikke er nogenlunde forberedt på hvad det er jeg skal til at læse, men det gjorde det slet ikke her. Hvilket er pudsigt, men også må betyde at bogen fangede mig med det samme.

Selv om det er en fagbog starter den nemlig i skønlitterær stil og griber fat i læseren.

JELLINGMYSTERIET er en fagbog til de unge og flygtige læsere. Læsere der ikke gider læse tungt fagstof med kildehenvisninger og krydsreferencer. Her kommer man direkte til sagen og det er både underholdende fortalt og nemt at forstå.

Som fx:

Kejseren sendte et brev til biskopperne i Danmark i 965, hvor han gjorde det tydeligt, at Harald skulle holde nallerne fra biskopperne, ellers ville han få problemer sydfra. Harald adlød i første omgang, men efterhånden som Jellingmonumentet og Dannevirkevolden voksede sig størrede, voksede også Haralds selvsikkerhed. Det måtte ende med et sammenstød.

Så let kan storpolitik forklares. :-)

Denne bog kan sagtens bruges til de yngre læsere, der er interesseret i den danske historie og/eller i historieundervisningen i skolerne.
Og også til den voksne læser der bare gerne vil have fagstof serveret enkelt og direkte.

Jeg lærte da i hvert fald nogle ting, som jeg ikke vidste før. :-)

Jeg giver den fem hjerter. Ikke fordi den vil blive siddende i min hukommelse i lang tid, men fordi den gør det den skal på en god, fornuftig og underholdende måde. Og så er den i øvrigt også lækkert illustreret.

Tak til Forlaget Valeta for anmeldereksemplar.

Forlag: Valeta
Sider: 153
Trykt anmeldereksemplar 



Ingen kommentarer:

Send en kommentar