mandag den 21. december 2015

Will Grayson, Will Grayson - John Green & David Levithan


På en råkold aften i et aldeles usandsynligt hjørne af Chigago krydses to teenagedrenges veje.

De hedder begge Will Grayson.

Deres verdner brager ind i hinanden og sammenflettes, og pludselig er intet længere som før. Samtidig opsætter Tiny Cooper, en enorme, enormt homoseksuelle high school quarterback en helt igennem fabelagtig musical, som kender til at sende de to Will Grayson'er ind i nye forståelser af teenageårene, hinanden og sig selv.



Jeg giver hjerter med hjertet og jeg STOR-elsker den her bog. Jeg har lige hørt sidste minut (i modsætning til at have vendt sidste side) og jeg havde tårer i øjnene og et smil på læben på samme tid. Sikke en dejlig slutning. :-)

Bogen handler om Will Grayson, en teenagedreng som har været bedste-ven med Tiny Cooper, som er alt andet end lille. Tværtimod er han enorm i statur, hans stemme er stor og hele hans væsen er stort. Og så er han larmende homoseksuel oven i købet.
Alt det kunne måske være for meget, men Tiny er en vidunderlig karakter. Larger-than-life og så livsbekræftende og optimistisk at det er utroligt inspirerende.
Det er først langt senere at man finder ud af hvad det koster Tiny at være så ... "fabulous!"
Tiny fylder meget og jeg var da selv lige ved at glemme Will, som er bange for at folk skal kalde ham bøsse, når Tiny øser ud af sine altoverskyggende kærlighed. Han holder folk på armslængde-afstand, for så behøver han ikke involvere sig.

Så er der den anden Will Grayson. En selvdestruktiv, deprimeret teenager. Moren og ham er blevet forladt af faren for længe siden og det eneste lyspunkt er hans onlineforhold med drengen Isak, som han betror sig til.
Endelig er det tid til at mødes, men aftenen forløber slet ikke som forventet, da han i stedet for Isak løber ind i sin navnebror Will Grayson, og hans ven Tiny.

Jeg hørte denne som engelsk lydbog og jeg er vild med de to oplæsere (en for hver Will Grayson), der både synger, bøvser og laver brækkelyde. De er så engagerede og det har været en fantastisk fornøjelse at lytte til bogen.

Det er helt sikkert ... jeg skal have tjekket begge forfattere noget mere ud, for jeg var virkelig godt underholdt.

Forlag: Penguin Books Ltd.
Sider: 352
Engelsk lydbog

Ingen kommentarer:

Send en kommentar