fredag den 18. december 2015

Den uendelige historie - Michael Ende


Den uendelige historie er det episke eventyr om drengene Atréju og Bastian og deres kamp for at helbrede Den Barnlige Kejserinde for den mærkelige sygdom, der truer med at slå hende og dermed også landet Fantásien ihjel.

Undervejs på deres rejse, først hver for sig og derefter samme, kommer de rundt i hele Fantásien, møder lykkedragen Fuchur og lærer ikke kun Fantásien, men også sig selv bedre at kende.




Det her er klassikeren over alle klassikere, når det kommer til fantasy. I hvert fald i min verden. :-) Jeg ved godt at nogle selvfølgelig vil fremhæve Tolkien og hans værker, men jeg elsker den måde Michael Ende forbinder vores verden og Fantásien på.

Siden jeg fik gang i ereolen.dk har Den uendelige historie stået på min TBR-liste. Jeg kan huske at jeg læste den som barn og var betaget af. For det første fordi den var smuk, og for det andet fordi jeg kan huske at skriften var hhv. rød og grøn. 
Og så er der historien ...

Den tykke, ulykkelige dreng Bastian bliver en dag forfulgt af nogle klassekammerater og skjuler sig i en antikvarforretning. Her ser han en fantastisk bog, som han ender med at stjæle. I stedet for at gå i skole, gemmer han sig på skolens loft og begynder at læse ...

Han læser om drengen Atréju, der bliver sendt ud på et færd for at redde Den Barnlige Kejserinde og den mystiske sygdom, der får Fantásien til at forsvinde. Og under færden går det op for både Atréju og læseren at det kun er et menneskebarn, der kan redde Den Barnlige Kejserinde, og at det barn er ingen mindre end Bastian.

Da jeg var midt i at læse den, besluttede jeg mig for at jeg ville gense filmen, som jeg så så sammen med min 8årige datter, som storelskede den. Åhgud, hvor jeg dog havde et barndomscrush på den unge Noah Hathaway, som spillede Atréju. :-) Og min indvendige 12-årige er stadig enig. ;-)

Filmen slutter der hvor Bastian endelig møder Den Barnlige Kejserinde og dermed redder Fantásien (håber ikke at jeg lige spoilede der, men tænker at alle kender historien :-)), og jeg kunne simpelthen ikke forstå, hvordan jeg stadig kunne have 4½ times bog tilbage på ereolen.dk.

Men det var fordi bogen slet ikke var forbi endnu, og jeg havde fuldstændig glemt den del af bogen. Bastian bliver nemlig i Fantásien for at kunne genskabe landet ud fra alle sine historier og ønsker, men ... og her er det faktisk at bogen for alvor viser sin dybde ... magt korrumperer, og også Bastian begynder at føle magtens sødme. Hvilket anden del så handler om.

For det første er det her en fantastisk historie fordi fantasien bliver håndgribelig. Hovedpersonen spiller en helt afgørende rolle i både sin egen og bogens historie, og man kan ikke se sig fri for at blive helt misundelig på hans vegne. Hvilken bogelsker har ikke i al hemmelighed drømt om det?
For det andet fordi den netop arbejder med andre aspekter under den åbenlyse plotlinje, der handler om mod og heltegerninger, men har et helt ekstra lag som voksne vil kunne relatere sig til, og som jeg som barn ikke tænkte over.

Hvis du har læst den her som barn, så husk at læse den for dine egne børn. Både du og de vil få en fantastisk oplevelse.

Forlag: Gyldendal
Sider: 435
Lydbog


2 kommentarer:

  1. Det er også en af mine favoritter fra barndommen. En helt fantastisk bog, hvor helten ikke altid er så ufejlbarlig, som man ofte ser.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Sidsel.
      Netop, jeg var faktisk også i tvivl om hvorvidt jeg skulle genlæse den, for nogle gange kan man risikere at blive skuffet. Men ikke lige i det her tilfælde. :-)

      Slet