onsdag den 23. september 2015

Det ender ikke godt - Gyserhistorier - Dorte Roholte

6 gysende, uhyggelige historier, der får det til at løbe koldt ned ad ryggen på dig, giver dig kuldegysninger og får de små hår til at rejse sig på dine arme ...

Læs:

Risikoen ved rygning
Det næste
Bare fjollet, gammel overtro
Den onde bror
Emils bedste ven
Det ender IKKE godt

- hvis du tør.


Jeg er faktisk temmelig imponeret af denne bog. 

Først og fremmest på grund af kvaliteten. Både forside og bagside har nogle meget iøjenfaldende enkle illustrationer, men især på grund af det skinnende tryk, der illustrerer blodet på de afhuggede fingre.
Det er ret sejt.

Derudover er det en hardback med meget tykt papir og så bliver det endda toppet med sorte indersider og gyselige illustrationer i historierne.

Bogen emmer af kvalitet og til at blive "manhandlet" i børns hænder, for den kan tåle det.

Så kommer vi til indholdet, som jeg også er meget betaget af. Det er virkelig gysende historier. Som voksen læser kan man selvfølgelig godt se hvor tingene bærer hen ad, men det tror jeg ikke børn kan.

Så selv om den her bog egentlig var tænkt til min datter på otte, så venter jeg liiiige et øjeblik inden hun får lov til at få fingre i den. Ellers kan jeg jo ikke bestille andet end at sove inde hos hende. ;-)

For der er flere scenarier, som vil sætte hende en skræk i livet. Den uhyggelige bamse, frygten for vampyren, det skrækkelige loft og døde rotter.

Jeg tror den der vil skræmme mest er den med bamsen. Der er altså noget vildt foruroligende ved at tænke på at dit legetøj stirrer på dig om natten, for ikke at tale om at tage sagen i egne hænder, hvis du bliver drillet ... 

Målgruppen er 9-12, og det virker rigtigt, men det skal ikke være børn med sarte sjæle da. :-) Sproget flyder godt og er læsevenligt for den målgruppe, men voksne kan altså også have fornøjelse af den.

Mange tak til forfatter Dorte Roholte for signeret eksemplar.

Forlaget Carlsen
ISBN: 978-87-113 44477
Sider: 154
Anmeldereksemplar

2 kommentarer:

  1. Tak for den anmeldelse! Jeg (u)hyggede mig noget så voldsomt med at skrive de noveller. Sjovt nok har jeg hørt fra flere børn, at "den med bamsen" var den mest uhyggelige. Dorte

    SvarSlet
    Svar
    1. Så har jeg vist en barnlig side. ;-) Men jo, det er helt klart det mest uhyggelige man kan gøre ved børn, tror jeg. Måske fordi levendegørelsen indgår i deres lege normalt, men der opfører legetøj væsentligt anderledes. :-)

      Tak for en god læseoplevelse. :-)

      Slet