mandag den 17. oktober 2016

Vampire Mountain - Cirque du freak - The saga of Darren Shan #4 - Darren Shan

Efter et par lydbøger oplæst på dansk, havde jeg i den grad brug for en god amerikansk oplæser.

Valget faldt på genoptagelsen af serien "Cirque du Freak", som handler om halvvampyren Darren Shan, som jeg stadig mangler at høre færdig.

Læs i øvrigt ikke nedenstående, hvis du skal til at læse serien, for man KAN ikke skrive om en bogserie, uden at lave spoilere for de foregående bøger.

Bog 3 irriterede mig en del. Selvfølgelig følte Darren en del vrede mod vampyren Hr. Crepsley, som gjorde ham til halvvampyr og assistent, men det blev noget trættende i længden og jeg var lidt bange for at alle fremtidige bøger ville handle om episoder, hvor Darren ødelagde det hele.

Ikke at modviljen var troværdig og realistisk, men det var bare så ... u-konstruktivt. :-) (Er det overhovedet et ord?)

Derfor var det også med glæde at jeg her i bog nr. 4 opdager at der er sket et tidsspring på 8 år, og at Darren har vænnet sig nogenlunde til sin tilværelse som halvvampyr.
Også selv om jeg egentlig nok ville have forventet mere brok fra en teenager, når han får at vide at de skal drage til Vampire Mountain, hvor vampyrerne samles hvert 12. år og præsenterer sig for vampyrgeneralerne og -prinserne.

Da de endelig når frem (selvfølgelig efter en del oplevelser) bliver rådet meget forargrede over at Crepsley har gjort et barn til halvvampyr, og diskuterer derfor om Crepsley skal hhv. vanæres eller henrettes. Meeeen ... ham Hr Crepsley er jo en velrenommeret vampyr og derfor skal Darren - på hans vegne - bevise at Hr. Crepsley havde ret i at gøre ham til halvvampyr, ved at udstå nogle meget farlige prøver.
Hmmm ... jeg kan godt forstå argumentationen, men jeg FORSTÅR ikke logikken.
Det er Hr. Crepsley der laver en fejl, og nu skal Darren igennem en række prøver for at bevise at Hr. Crepsley IKKE tog fejl.
Godt så. :-)

Men lad nu det ligge. Historien er sjov og spændende og Darren er meget mere fornøjelig, nu hvor han ikke er på tværs hele tiden.

VAMPIRE MOUNTAIN slutter præcis der hvor Darren skal til at gå igennem sine prøver/udfordringer, der skal bevise om han kan blive en ærværdig vampyr, så derfor sprang jeg naturligvis direkte over på 5'eren.

Jeg vil give denne her bog 4 hjerter. Det er en god børne/ungdomsserie.



Forlag: Blackstone Audio
180 sider som trykt eksemplar
Hørt som engelsk lydbog - 4 timer og 13 minutter - Oplæser Ralph Lister

Omtale:
In the fourth book of the bestselling Cirque du Freak series, Darren Shan begins a grueling, threepart adventure. Darren has settled into life as a vampire’s assistant and feels at home in the Cirque du Freak. But now he must leave the freak show and his friends behind. With Mr. Crepsley as a traveling companion, he embarks on a dangerous trek to the very heart of the vampire world. But they face more than the cold on Vampire Mountain the vampaneze have been there before them. Will a meeting with the Vampire Princes restore Darren’s human side or turn him further toward the darkness? Only one thing is certain: Darren’s initiation into the vampire clan is more deadly than he can ever have imagined.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar