mandag den 3. oktober 2016

The Grownup - Gillian Flynn

Jeg er imponeret over folk der kan lave læselister og rent faktisk holde sig til dem.

Min læsning springer konstant, og jeg skifter ofte og gerne genre.
De sidste spring gik fra fantasy, en sorg-bog til unge, en erotisk til denne gysernovelle.

Faktisk anede jeg ikke engang hvad den handlede om, for jeg surfede rundt på Ereolen.Global, hvor jeg ikke havde været et stykke tid, og så Gillian Flynns navn.
Jeg er VILD med "Mørke steder" og "Skarpe Objekter" (og den genlæste jeg så faktisk i 2015.

Og derfor betænkte jeg mig heller ikke to gange, da jeg trykkede "lån" og til min glæde opdagede at den allerede var tilgængelig. 

(Hvilket i øvrigt er ulempen ved Ereolen.Global, da der tit er ventetid på at man kan låne den - Omvendt havde de fx Maggie Stiefvaters Raven-serie meget tidligere end både Mofibo og Storytel).

Hvad jeg så troede var en ny roman fra Gillian Flynn, viste sig så at være en novelle, der har været med i en novellesamling, hvor temmelig mange af de store forfattere var med. Den hedder "Rogues" og tæller forfattere som Neil Gailman, George RR Martin, Joe Abercrombie m.fl. Den må være et læs værd.

Historien her fylder kun 64 bogsider eller 1 time og 17 minutter, så det er en kort lille sag, men den er MEGET Gillian Flynn.

Den handler om en ung kvinde, der er noget af en hustler. Vokset op med en mor, hvis beskæftigelse var at tigge og narre folk. Som ung kvinde bliver hovedpersonen (hvis navn vi ikke får) en del af et etablisement, der giver handjobs i baglokalet og spirituelle råd i forlokalet. Og da HP har fået karpaltunnelsyndrom af alle de mange handjobs, må hun jo lære at blive spirituel (man MÅ elske Gillian Flynn. :-))

En dag bliver hun opsøgt af den forsigtige og ulykkelige Susan Burke, som fortæller om hendes stedsøn Miles, som gør livet surt for dem alle. Og hun mener at det måske er det victorianske hus de bor i, der gør det.

Her drejer bogen sig så fra de skæbner, som Gillian er så fantastisk til at skildre og over til en halvgotisk gyserhistorie, og så tvister den lige til sidst igen til noget man slet ikke ser komme.

Jeg er vild med den forfatter!

Jeg vil give denne novelle 5 ud af 6 hjerter, netop fordi den overrasker mig og fordi hendes skildringer er så gode.

Yndlingscitat:
“She is an incredibly intelligent idiot”

Ja, og så den der med at hun har fået karpaltunnelsyndrom af at give håndjobs. ;-)


Forlag: Penguin Random House Audio Publishing Group
Sider i bogform 64
Engelsk lydbog - 1 time og 17  minutter - Oplæst af Julia Whelan

Omtale:
Gillian Flynn's Edgar Award-winning homage to the classic ghost story, published for the first time as a standalone.
A canny young woman is struggling to survive by perpetrating various levels of mostly harmless fraud. On a rainy April morning, she is reading auras at Spiritual Palms when Susan Burke walks in. A keen observer of human behavior, our unnamed narrator immediately diagnoses beautiful, rich Susan as an unhappy woman eager to give her lovely life a drama injection. However, when the psychic visits the eerie Victorian home that has been the source of Susan's terror and grief, she realizes she may not have to pretend to believe in ghosts anymore. Miles, Susan's teenage stepson, doesn't help matters with his disturbing manner and grisly imagination. The three are soon locked in a chilling battle to discover where the evil truly lurks and what, if anything, can be done to escape it. 
"The Grownup," which originally appeared as "What Do You Do?" in George R. R. Martin's Rogues anthology, proves once again that Gillian Flynn is one of the world's most original and skilled voices in fiction.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar