lørdag den 22. oktober 2016

Jeg er Frankenstein - Bjarke Schjødt Larsen

En dyster og spændende børne-/ungdomsbog.

Mere skummelt bliver det næppe. :-) Frank omkommer i en bilulykke sammen med sine forældre, men da han vågner igen er alt forandret.

Bagsidetekst: 
Med min hånd støtter jeg mig til bordet og kommer på benene. Men der er noget galt. Det er ikke min hånd. Det er en voksen mands. Der sidder en voksen mands arm fast til min skulder!

Og det er ikke engang det værste. Hele min krop har været sprættet op og er syet sammen igen. 
Jeg er et monster.
Frankensteins monster.
Og jeg vil have hævn ...

Det sidste jeg læste af Bjarke Schjødt Larsen var hans Citysurfer, som jeg også har anmeldt her på bloggen.

Citysurfer var også en del af Turbines "Dynamo-serie", der henvender sig til børn og unge med spændende og/eller uhyggelige emner, men stadig er lette at læse, da de har et relativt lavt lixtal på trods af emnet.

Som sagt ... Frank vågner op fra de døde og opdager en maskine på sit bryst, der holder ham kunstigt i live. Men hvem har genoplivet ham? Og hvem har myrdet ham og hans familie? Hvem kan han i det hele taget stole på?

Der er fart over feltet i denne ungdomsbog, og man bliver hele tiden drevet videre af den stramt skrevne historie samt af nysgerrighed for at se hvad der så vil ske.

Bogen er illustreret af Natascha Friis, og selv om jeg ikke lige på stående fod kan huske, hvor jeg har stiftet bekendtskab med hendes illustrationer før, så mindes jeg hendes arbejde med respekt, så det må jo have været godt. Måske nogen lige kan minde mig om det? :-)

Således også i JEG ER FRANKENSTEIN, hvor de sort/hvide illustrationer virkelig fanger stemningen i bogen. De skarpe kanter mod den lidt drømmende/tågede midte giver et vildt godt indtryk.

Samtidig er bogen også i lækker hardback med blank papirkvalitet, så jeg synes jeg står med et virkelig gennemført produkt i hånden. Det hele spiller sammen; tekst, farvevalg, illustrationer ...

Såeh ... nu mangler vi bare to'eren, Bjarke Schjödt Larsen ... Hvornår kommer den?

Tak til Forlaget Turbine for anmeldereksemplar.


Forlag Turbine
Sider: 72
Trykt anmeldereksemplar

Ingen kommentarer:

Send en kommentar