fredag den 23. januar 2015

Andre planer - Annika Holm

Nu så han direkte på Hilda, og selv om han var solbrændt, så det ud, som om han var ved at blive rød. Vi rødmer begge to, tænkte Hilda og ønskede, at de var langt væk. Et eller andet sted, hvor der kun var de to, hvor de kunne være alene, snakke, grine, røre ved ....
"Vil du med ned og bade?" sagde Jon.
"Selvfølgelig!"
Hun rejste sig så hurtigt at stolen væltede. Jon smilede til hende og hun smilede tilbage. Men så drejede hun hovedet og mødte Linns blik. Det så ud som ..! Som om hun ... som om hun ...
Men hun sank og tænkte på, at Linn var så meget mere ældre end hende. Mere erfaren.
Det hjalp. Inden i sig selv følte hun, at hun allerede var på vej. På vej til at blive som Linn. Lige så mærkelig og anderledes.
Ja, hun havde allerede ændret sig. Hun så tingene på en helt anden måde nu.
YYYYYY

Det var noget af spring jeg foretog mig her, rent læsemæssigt. Her i den seneste tid har jeg skiftevis læst bøger til anmeldelse og ungdomsbøger (fordi jeg jo er ved at begå mig genren selv), og det at jeg lige er kommet fra Roger Hobbs' Ghostman, der var utrolig velkomponeret og detaljeret til denne, falder bestemt ikke ud i Andre planer's favør.

Bogen her er en lille let sag. Den unge Hilda er på ødegårdsferie sammen med sin mor et eller andet sted i Sverige, som de har gjort alle de foregående år. Her plejer de at mødes med en familie, der har den næsten jævnaldrende dreng, Jon.
Jon er så barnlig, og Hilda gider ham egentlig ikke, altså lige indtil han dukker op og viser sig at være lidt mere lækker og moden end hun husker ham.
Samtidig får den lille familie dog så i nogle dage besøg af morens kæreste og hans teenagedatter, som er ... lad os bare sige en anelse kontrær, teenageagtig og uligevægtig.

For det første var jeg vildt irriteret på hovedpersonen. Det kan godt være at det som sådan var troværdigt beskrevet, men hun ved aldrig hvad hun vil og kommer på tværs af alt og alle hele tiden.
For det andet så syntes jeg at bogen ofte var ret usammenhængende og slet ikke gjorde noget for at retfærdiggøre Hildas tvære krumspring.

I det hele taget har jeg været meget imponeret over den høje kvalitet der har været på ungdomsbøger generelt, men det syntes jeg ikke at denne her kunne leve op til.

Det var vist godt at det var en lille kort sag på kun 111 sider.

Forlag: Gyldendal
ISBN: 87-02-02661-9
Sider: 111
Biblioteksbog

Ingen kommentarer:

Send en kommentar