lørdag den 29. november 2014

Fucking forelsket - Nils Schou

"Farvel med dig, Monni. Nu er det bare slut med dig og mig. Jeg er færdig med dig. Helt færdig! Vil du vide hvorfor? Det er fordi jeg er dødtræt af dig. Du er grim. Du er dum. Du lugter. Du drikker for meget. Du brækker dig til alle fester. Du taler aldrig til mig. Du ser aldrig på mig. 
JEG ER TRÆT AF DIG, MONIKA HENRIKSEN. Du er fyret! (Pyha, det lettede)."

YYYYYY


Så fik jeg slugt endnu en ungdomsbog, og jeg må sige at jeg er overraskende godt underholdt. Det er faktisk rigtig hyggeligt at læse den genre ind imellem alt andet. Det er lettere, men ikke ubetinget. Som for eksempel i denne her.

Bogen handler om Andreas Grantoft, der bor sammen med sin lillebror Filip og sin far Bjarne. Andreas' mor, Judy, er død af kræft i underlivet kun 35 år gammel.

Derfor er der med det samme fastlagt en undertone af sorg i bogen, som egentlig ligger der næsten helt til vejs ende. Derudover er der lige det faktum, at Andreas er enormt forelsket i Monika, som er kæreste med skolens "konge" og bølle.

Hele bogen er brudstykker af Andreas' dagbogsnotater til sin mor, som han kommunikerer med. Hun ligger oppe på skyen og af og til kan de endda nå hinanden, hvis de strækker sig.

Jeg var egentlig ikke helt sikker på at dagbogsformen ville fungere hele vejen igennem bogen, men det gør det. Andreas' frustrationer over at Monika ikke ænser ham, og hans sorg over moderens død gøres lettere at bære ved den selvironiske tone, som Andreas' bruger.
Så selv om bogen har sine sorgmomenter, så er den alligevel til at bære, netop på grund af det humoristiske.

Forlag: Apostrof
ISBN: 978-87-591-0543-6
Sider: 159
Biblioteksbog






Ingen kommentarer:

Send en kommentar