fredag den 25. april 2014

Molly Gabe & Den Snoede Pistol - P.H.A. Krogh

Bagsidetekst:
Da Molly bliver efterladt hos sin Onkel Freedo af sin far, er det kun meningen at hun skal bo der i et par måneder. Men da hendes far forsvinder i junglen, bliver den massive SteamWorks bygning, hvor hun og Freedo bor og arbejder, hendes hjem.
Hun får hurtigt nye venner og møder en fascinerende dreng fra Germania. Og så finder hun en helt speciel bog ...
Molly Gabe og Den Snoede Pistol er den første bog i tetralogien om Dommedagsbøgerne.

I beskrivelsen bliver bogen defineret som et genremix mellem magisk realisme, alternativ historie og steampunk, så jeg vidste faktisk ikke hvad jeg skulle forvente, da jeg modtog romanen til anmeldelse.
Genren steampunk havde jeg så heller ikke lige en klar forventning til.
Hvad er steampunk helt konkret? Den eneste reference jeg havde, var den gamle film med Will Smith "Wild "Wild West", og efterhånden som jeg kom ind i bogen blev det tydeligt for mig, at det ikke var de helt samme retningslinjer der blev skrevet efter. Så jeg blev selvfølgelig nødt til at google det.
Og for dem, som heller ikke lige er bekendt med genren er det en blanding af victoriansk teknologi mikset ind i en fantasy eller sci-fi verden (nærmere forklaring her).

Det tog mig noget tid at blive fanget af bogen, må jeg tilstå. Jeg blev distraheret af opsætningen i starten. Jeg ved ikke om det er noget, der er sket ved konverteringen til trykfilen, men at der er et hårdt linjeskift efter hver gang der er blevet trykket enter, generer min læsning.
Det var først da det gik op for mig at det måske var med vilje, fordi bogen kunne være ment til unge, at jeg kunne acceptere det.

Historien handler om pigen Molly Gabe, som - må man nok sige - har haft et ret turbulent liv. Hendes mor døde, mens Molly var lille, hendes far forsvandt i junglen og hun bor sammen med sin onkel i SteamWorks-bygningen, der virker som en helt landsby i sig selv.

Der sker mærkelige ting i SteamWorks bygningen. Onkel Freedos husholderske gennem mange år forsvinder, der bliver skrevet på væggene og udenfor i verden ulmer en begyndende verdenskrig, der har temmelig mange paralleller til den virkelige WW2. Alt er dog alternativt benævnt, hvilket også giver forfatteren nogle friheder, som han ellers ikke ville have haft, og det fungerer ret godt.
Her i bog et bliver der lagt en masse små spor ud, som formentlig vil blive fulgt op i de kommende bind i serien, og jeg er sikker på at de yngre læsere vil kaste sig over fortsættelsen.

Desværre fangede bogen mig ikke synderligt. Jeg syntes ikke at dialogen virkede troværdig mellem de unge, og det irriterede mig undervejs. Generelt er sproget dog godt varieret og letlæseligt, og selv om der var det brokpunkt med typografien, så var der læst udmærket korrektur på den.

For mig at se er det en bog, der fortrinsvis henvender sig til de yngre læsere, som i forvejen læser meget fantasy. For dem vil der åbne sig en verden, fuld af forunderligt konstruerede maskiner, skæve personligheder og magiske bøger, der suger Molly ind i andre verdener.

Tak til forlaget Phook Books for anmeldereksemplar.




Ingen kommentarer:

Send en kommentar