torsdag den 16. februar 2017

Seventeenth Summer - Maureen Daly

Jeg var temmelig forvirret over denne bog, som jeg bare udvalgte helt tilfældigt på Storytel.
Min Reading Challenge udfordrede mig på at læse en bog med en af årstiderne i titlen, og dette var den første der tiltalte mig.

Det var bare en titel under betegnelsen YA og ung kærlighed, og efterhånden som jeg kom ind i den, blev jeg som sagt mere og mere forvirret. Jeg kunne ikke få pigens handlinger til at passe sammen med noget som helst. Hendes handlinger og væremåde virkede helt forkerte. Og så var der bipersonerne, de røg alle sammen hele tiden, og det virkede SÅ forkert i en amerikansk YA bog som alle er så politisk korrekte.

Så jeg googlede bogen da jeg var ca. en tredjedel inden og var på nippet til at smide den ad h... til. 

Det viser sig så at bogen blev skrevet af syttenårige Maureen Daly og blev udgivet i 1942.

SÅ giver det jo mening at pigen virker totalt uvidende og uskyldig. At faren er så usynlig og moren har så sjove holdninger (som fx at gå fra: "Du er for ung til at se drenge" til "du skal ikke kun se én dreng"). At hendes hjertes udkårne (Jack) ryger pibe og at Angie intet kender til drenge.

Historien er i sin simpelthen at Angie møder Jack, og de forelsker sig i hinanden, men lykken varer kun kort, da hun skal starte på college til efteråret.

Iflg. Wikipedia er det her så egentlig moderen til alle kommende YA historier, hvilket giver mening. Typisk var personerne nok lidt ældre end Angie her.
Og historien som sådan er da også sød og poetisk, men ...

Angie er simpelthen noget nær det mest irriterende jeg længe har mødt. Hun siger intet! For det første siger hun ingenting til Jack, når han forsigtigt nærmer sig. Undskylder sig bare med at "det vidste hun ikke noget om", men sekundært så lærer man slet ikke personen at kende. Man kan overhovedet ikke "føle" hende, og det hele går faktisk mere op i at beskrive sommerens gang på planterne i haven, end egentlig at lære hende at kende.

Såå ... nej, jeg er ikke imponeret, men sådan er det som oftest, når jeg læser ældre litteratur. Jeg kan åbenbart ikke relatere til skrivestilen. Til deres bevæggrunde og baggrunde ja, men ikke til selve skrivestilen.

To hjerter herfra.


Forlag: Blackstone Audio
Sider i trykt form: 300 sider
Hørt som engelsk lydbog - 8 timer og 35 minutter - Oplæser: Julia Whelan

Omtale:
A summer to remember… Angie always thought high school romances were just silly infatuations that come and go. She certainly never thought she would fall in love over one short summer. But then she sees Jack Duluth’s crew cut peek out over a booth in McKnight’s drugstore, and their connection is beyond any childish crush. Suddenly, Angie and Jack are filling their summer with stolen moments and romantic nights. But as fall grows closer, they must figure out if their love is forever or just a summer they’ll never forget.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar