tirsdag den 21. juni 2016

Det forbandede totem - Mestertyven Vips #1 - LG Jensen

Lige siden hun var lille, har 13-årige Karoline været god til at stjæle. At hun også har et naturtalent for parkour, har gennem årene givet hendes far mange bekymringer - og Karoline hendes kælenavn: Vips.

Da Karoline kommer i besiddelse af et ældgammelt indiansk totem, får hun dog snart brug for alle sine evner. Visse folk er nemlig parate til at gøre hvad som helst for at få fat i det.

Folk, som ikke har tænkt sig at lade en lille tyvetøs komme dem i vejen. 

Snart er Karoline på flugt gennem, under og over Københavns gader. I hælene har hun både politiet, hensynsløse forbrydere og de mystiske Grå Herrer.



Jeg har fået de to første MESTERTYVEN VIPS bøger til anmeldelse og havde egentlig planlagt at læse dem for min datter, men der kom noget Harry Potter imellem, og så længe kunne jeg heller ikke lade forfatteren her vente på en anmeldelse. :-)

Men jeg er RET sikker på at min datter kommer til at elske dem, når jeg får dem læst for hende.

Vips er en både sjov og spændende personlighed, og det at hun kan "flyve" - som hun kalder parkourdelen - gør hende endnu mere interessant.

Hun bor alene sammen med sin far - antikvarhandleren og elsker at tilbringe tid med sin morfar, og de to yndlingspersoner i hendes liv er slet ikke på talefod, på grund af noget der er sket for lang tid siden.
Vips har ganske vist en fornemmelse af at det har noget med hendes mor at gøre, men det er ikke meget de voksne vil tale om det.

En dag får morfaren en pakke, et indiansk totem, som der knytter sig en uhyggelig historie ved og inden de får set sig om, er flere forskellige slags mennesker efter dem.

Jeg vil selvfølgelig ikke afsløre mere af bogen, for ikke at ødelægge fornøjelsen for læserne, men jeg var meget underholdt af bogen, også selv om jeg ligger langt over målgruppen for den.

Der er fart på, hele tiden. Der er morsomme replikker og sjove episoder. Det er spænding for forfølgerne er hele tiden lige i hælene på Vips og hendes ledsagere og man tænker på hvordan mon det hele skal gå. Også mig, som voksen læser. ;-)

Jeg ville sagtens kunne læse den op for min otteårige datter og hun vil med garanti elske den, og jeg vil tro at man kan læse den selv fra ca 11 år og opefter.

Bogen i sig selv er også lækker. Nu er jeg en sucker for hardbacks, for det emmer bare af kvalitet og denne er ingen undtagelse.

Tak til forlaget Gyldendal for anmeldereksemplar.

Forlaget Gyldendal
Sider 219
Trykt anmeldereksemplar


Ingen kommentarer:

Send en kommentar