søndag den 20. marts 2016

Undergangens og Ønskernes bog - House of Secrets #1 - Chris Columbus & Ned Vizzini


Cordelia, Brendan og Eleanor Walker havde engang det hele: to kærlige forældre, et smukt hus i San Fransisco, og alt det elektroniske isenkram man kan ønske sig.
Men det ændrer sig, da deres far Dr. Walker bliver fyret fra sit arbejde. 

Familien må finde et andet sted at bo, og de falder for Kristoff House, som en kendt forfatter engang har ejet. De når dog knap nok at flytte ind før alt bliver uhyggeligt og en mystisk, gammel dame dukker op.

House of Secrets er første bind i en episk fortælling, der tager dig med på et utroligt eventyr, fyldt med kampe, overnaturlige skurke og søgen efter Undergangens og Ønskernes Bog.



Den her bogs forside har draget mig mange gange. Og jeg er blevet ved med at vende tilbage til den, for jeg kunne jo se at det var første bog i en trilogi, men det er først nu at toeren er kommet. Derfor er det også først nu, at jeg får den hørt.

Og det starter jo fantastisk. De er knap flyttet ind i et stort og hemmelighedsfuldt hus, som man bare storelsker lige fra starten af, før det hele bliver meget, meget mærkeligt.
Ikke bare mærkeligt, der sker også noget. Hele tiden!
Det er sjældent jeg har læst så actionpakket en bog, og det skyldes måske at i hvert fald den ene af forfatterne er filminstruktør. Jeg havde det i hvert fald som om jeg så en film på indersiden af nethinden mere end jeg egentlig "følte" bogen.
Jeg ved godt at det er noget pjat. Nogle læsere er meget visuelle, andre mere emotionelle, og jeg er nok af den sidstnævnte for jeg følte mig vel næsten overvældet af al det action.
Desuden var der slet ikke tid til at fordøje alle de ting, som børnene gennemgår, og derfor virker deres reaktioner heller ikke lige troværdige på mig. Men igen ... det er nok fordi det går for stærkt OG - ikke at forglemme - det her er en børne/ungdomsbog.
Jeg kan jo bare lade være med at læse den som en voksenbog. :-)

Men det er altså lige som om at forfatterne har villet ALT i en bog. Der er både forheksede huse, hekse, giganter, middelalder-sværdkæmpere, pirater, knogler der bliver levende og en pilot fra 1. verdenskrig.
Man er lidt ud over det hele, og det bliver for voldsomt på en eller anden måde. I hvert fald for mig.

Om jeg kommer til at læse nr 2 i serien? Jeg tror det ikke. Ikke lige nu i hvert fald.

Men som sagt ... den er actionmættet og der er nogle gode figurer i bogen, så hvis man er til det, så er det bare med at komme i gang. 

Forlaget Tellerup
Sider: 532
Lydbog - 10 timer og 41 minutter

Ingen kommentarer:

Send en kommentar