torsdag den 12. november 2009

Om at skrive - Stephen King

Læst igen og en million gange før. Denne gang – lige som de fleste andre – fandt jeg den frem, fordi jeg selv er i et skrivemæssigt hul, som jeg tilsyneladende har svært ved at komme op af.

Som sædvanlig gav han mig lidt inspiration. Denne gang var det rådet ”Skriv om det du ved!”, og hans ord om glæden ved at skrive.

Jeg har været i et hul i længere tid. Jeg blev gravid samtidig med at jeg vandt eventyrkontrakten. Det vil sige hormoner og ammehjerne var samtidig med en kontraktbunden aftale om nogle eventyr, som jeg vel ret beset ikke havde voldsom lyst til at skrive. Og da jeg var på kontrakt, ødelagde min dårlige samvittighed det for mig, hver gang jeg forsøgte at skrive på noget jeg vitterligt havde lyst til.

Så kom der et enormt projekt på arbejdet, der i sidste ende gav mig et stresskollaps. Plus selvfølgelig en nu toårig, der jo kræver en del.

Jeg har indset at jeg med mit skriveri skal ”back to basics”. Jeg skal genfinde glæden ved at skrive, for alt det jeg skriver er måske teknisk set ok, men det er ikke levende længere. Eller … det føler jeg i hvert fald ikke.

Nu går det så lidt fremad. Jeg skrev for et par dage siden en lille novelle på kun 4 sider, godt nok over et emne, jeg ikke rigtig brød mig om, men den gled langt nemmere end andet jeg længe har forsøgt.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar