søndag den 15. januar 2017

Tvunget til tavshed - Kate Burkholder #1 - Linda Castillo

Første punkt på årets reading challenge fra PopSugar var "A book recommended by a librarian", så jeg fandt en bibliotekar i min omgangskreds og bad hende om at give mig en boglig anbefaling.
Hun kender min normale læsning og anbefalede mig en bog, som befinder sig i en genre, som jeg ikke læser meget af; nemlig krimi. 
Ikke at jeg ikke kan lide krimier, men jeg læser bare ikke så mange af dem.

Hun anbefalede Linda Castillo's bog TVUNGET TIL TAVSHED, som er den første i en serie af bøger, der handler om Kate Burkholder, stationsleder i en lille søvnig amerikansk by ved navn Painter's Mill. 

Hun er tidligere amish og er - på trods af sin manglende erfaring - blevet indsat som stationsleder i byen, nok mest pga. politik og sit link til amish-befolkningen.

Der findes et lig på en mark uden for byen, og dette drag minder i uhyggelig grad om nogle bestialske mord, der blev begået for 16 år siden.
Kate arbejder virkelig hårdt på at få opklaret det mord og også de efterfølgende drab, som kommer i hurtig rækkefølge efterfølgende, men går imod strømmen, da hun inderst inde VED at det ikke kan være samme morder, som for 16 år siden.
Og det ved hun fordi ... (resten af sætningen er udeladt for at undgå spoilers).

Det bliver (selvfølgelig) til en hæsblæsende jagt efter morderen og det er ikke kun morderen der bliver Kates fjender. Internt har hun også problemer.

Af en krimi at være, synes jeg faktisk den er god. Selv om jeg hørte den på dansk med en oplæser der havde svært ved at udtale de engelske ord korrekt, var jeg alligevel så grebet af historien at jeg endte med at ignorere fejlene.
Det er selvfølgelig en skabelon historie - som krimier ofte er - men jeg var godt underholdt, og jeg kan ikke afvise at jeg også senere vil høre flere i Kate Burkholder serien. Hun er en sympatisk hovedperson.

Tak til Pernille for tippet.


Forlag: Lytteratur / Forlaget Hr. Ferdinand
Sider i trykt form: 442
Hørt som dansk lydbog - 14 timer og 1 minut - Oplæser Jette Mechlenburg

Omtale:

Painters Mill er en lidt søvnig by, langt ude på landet i Ohio, USA. En by hvor amishfolket og deres naboer har boet side om side gennem to hundrede år. Men for 16 år siden blev det fredelige landbrugssamfund splintret af en række brutale mord. Efterfølgende lå byen tilbage indhyllet i en følelse af skrøbelighed, et tab af uskyld. Kate Burkholder, en ung amishpige, kom igennem den rædsel, seriemordene vakte, men måtte samtidig erkende, at hun ikke længere hørte til blandt amishfolket. Nu, et væld af erfaringer rigere, bliver Kate bedt om at vende tilbage til Painters Mill som politichef. Hendes amishbaggrund kombineret med hendes erfaringer hos politiet gør hende til den perfekte kandidat. Hun er overbevist om, at hun har forliget sig med sin fortid - lige indtil det første lig dukker op på en snedækket mark. Kate lover sig selv, at hun vil stoppe morderen, men for at kunne gøre det må hun forråde både sin familie og sin amishfortid og samtidig afsløre en dunkel hemmelighed, der kan ødelægge hende. “Krimielskere vil ikke finde en bedre bog at læse [...] Overbevisende karakterer, fremragende plot og en hårrejsende slutning.” - USA Today Amish, krimi, 2000-2009, USA, Ohio

Ingen kommentarer:

Send en kommentar