tirsdag den 1. november 2016

The Lake of Souls & Lord of the Shadows & Sons of Destiny - Cirque du Freak #10, #11 & #12 af Darren Shan

Jeg er kommet lidt bagud med anmeldelserne, da bøgerne i Cirque du Frek serien er så korte, så jeg tænkte at jeg ville anmelde de tre sidste bøger sammen.

De sidste tre bøger i sagaen om halvvampyren og vampyrprinsen Darren Shan hedder hv. The Lake of Souls, Lord of the Shadows og Sons of Destiny.

Under hele serien har jeg været temmelig godt underholdt.

Jeg havde en "krise" i bog nr. 2, hvor jeg fandt Darren var lidt (meget) irriterende og gjorde alting mere besværligt end godt var.

Og så er der to bøger, som jeg fandt næsten overflødige. Den ene har jeg anmeldt tidligere (nr. 8), og den anden var "Lake of Souls" som er med her. MEN det viste sig så i sidste bog at "Lake of Souls" havde sin berettigelse.

Efter at Darren og hans venner havde mødt "The lord of the Vampaneze" i de underjordiske tunneller i Mr. Crepsleys hjemby og en af de udvalgte er blevet slået ihjel (ingen spoilere her :-)), er Darren knuget af sorg. Han vælger at rejse tilbage til Cirque du Freak sammen med Harkat Mulds, den lille genopvågnede døde.

Her dukker Mr. Tiny igen op. Den mægtige Hr. Tiny, som har evnen til at se frem i tiden og har så store evner at ingen rigtigt kender omfanget af det, og han fortæller at Harkats mareridt vil blive værre og værre, indtil han bliver sindssyg, hvis ikke han drager til Sjælenes Sø for at finde ud af hvem han var.
Det bringer Darren og Harkat ind i en mærkelig verden med misfostre og drager, og som bestemt ikke er ufarlig.

I Lord of The Shadows bliver det åbenbaret for Darren at den der overlever den snarlige kamp mellem Vampanezerne og vampyrerne, vil blive "Lord of the Shadows" og uanset hvem af det det bliver, vil vedkommende ødelægge jorden. Det gør Darren noget deprimeret (næsten til en irriterende grad), men i denne bog strammes trådene og fører os til sidst frem til sidste bog: Sons of Destiny, hvor den endelig slutkamp kulminerer.

Og det vil jeg så faktisk ikke fortælle mere om, for ikke at ødelægge læseglæden for dem, der måtte kaste sig over serien.

Jeg synes det har været en god serie, underholdende og med spændende nye aspekter (nu er jeg også relativt ny til fantasy-genren). Jeg kunne godt lide skrivestilen og oplæseren, så jeg har virkelig været glad for serien, på trods af et par svage bøger.

Hvis man kan finde på dem dansk, eller har et ungt menneske, der sagtens kan forstå engelske lydbøger, så vil jeg helt klart anbefale dem.

Forlag: Blackstone Audio
Trykt format: 272, 220 og 240 sider
Hørt som engelske lydbøger på hhv. 6 timer og 13 minutter, 4 timer og 57 minutter og 5 timer og 16 minutter.

Omtaler:
The Lake of Souls
“If you step through after Harkat, you might never come back. Is your friend worth such an enormous risk?” It’s time for Harkat to learn the truth about who he used to be. Darren and Harkat face monstrous obstacles on their desperate quest to the Lake of Souls. Will they survive the savage journey full of killer animals, monstrous mutants, and fiery winged beasts? And what awaits them in the murky waters of the dead? The two companions must unravel the riddle of Harkat’s identity before they are destroyed. Be careful what you fish for.

Lord of the Shadows
Darren Shan is going home and his world is going to hell. Darren is going back to where it all started, back to where he was reborn as a child of the night. But like Darren, the town has changed a lot over the years. Back home, old enemies await. Scores must be settled. Destiny looks certain to destroy him, and the world is doomed to fall to the Ruler of the Night. Travel home with Darren in this, the penultimate book in the saga.

Sons of Destiny
Time seemed to collapse…There was a sharp stabbing sensation in my stomach…Steve crowed, “Now I have you! Now you’re gonna die!” Dead if he loses damned if he wins. The time has finally come for Darren to face his archenemy, Steve Leopard, and fight for control of the night. One of them will die. The other will become the Lord of the Shadows … and destroy the world. Is the future written, or can Darren trick destiny?

Ingen kommentarer:

Send en kommentar