fredag den 25. november 2016

The Bookshop on the Corner - Jenny Colgan

Da jeg havde slugt Jojo Moyes "Night Music" var jeg stadig i humør til noget let, sødt og underholdende og er der noget skønnere end at læse om andre bogelskere?
Det tror jeg ikke. :-)

Så jeg kastede mig over denne lille skønne bog.

Den handler om den unge Nina Redmont, som er bibliotekar i Birmingham. Hun sætter en ære i og er også dygtig til at matche den helt rigtige bog til enhver læser, og hun elsker sit job, og hun elsker bøger.
Så meget at hun har problemer med sin sambo, der klager over mængden af bøger overalt.

Men biblioteket som Nina arbejder på skal nedlægges og i stedet bliver der bygget et kæmpe mediatek, som hun kan ansøge en stilling til. De får også påduttet en coach der skal anspore til et nyt job, og således presset ud af sin comfortzone og ind i et hjørne, svarer Nina på spørgsmålet om hvad hun aller-inderst ønsker sig; at hun vil have en mobil bogbutik.

Hun googler og finder en kæmpestor og gammel varevogn, som lige passer til hende. Problemet er at den befinder sig i Skotland, langt væk fra Birmingham, men Nina drager af sted og ender med at købe den.

Det betyder et helt nyt liv for hende, som hun slet ikke er forberedt på.

Altså bogen er ikke epokegørende. Den er ikke uforudsigelig og man kan lure romancen på 100 km's afstand, men det gør absolut intet.

Det er en sød, skøn, dejlig, uforpligtende og dejlig historie, som jeg ville ønske at jeg stadig havde til gode.

Jeg vil give den 5 hjerter, alene fordi den fik mig til at føle mig fantastisk godt tilpas.


Forlag: Harper Collins US
Sider i trykt format: 368
Engelsk lydbog - 9  timer og 13 minutter.

Omtale:

Nina Redmond is a literary matchmaker. Pairing a reader with that perfect book is her passion... and also her job. Or at least it was. Until yesterday, she was a librarian in the hectic city. But now the job she loved is no more. Determined to make a new life for herself, Nina moves to a sleepy village many miles away. There she buys a van and transforms it into a mobile bookshop that she drives from neighborhood to neighborhood, changing one life after another with the power of storytelling. From helping her grumpy landlord deliver a lamb to sharing picnics with a charming train conductor who serenades her with poetry, Nina discovers there's plenty of adventure, magic, and soul in a place that's beginning to feel like home... a place where she just might be able to write her own happy ending.

5 kommentarer:

  1. Godt at høre at du synes om den. Jeg har haft den på læselisten længe. Selvfølgelig er det det med en bog om bøger, der tiltrækker.

    SvarSlet
    Svar
    1. Har du lyttet den på Mofibo?

      Slet
    2. Hejsa
      Den er også bare sød. Selvfølgelig hurtig glemt, men man elsker jo at læse om bøger. :-)
      Den er tilgængelig som lydbog både på Mofibo og Storytel (på engelsk).

      Slet
  2. Det lyder som en super hyggelig bog, til nogle afslappende aftener :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Sommetider har man bare brug for at blive underholdt. :-) Og det her er en af den slags bøger. :-)

      Slet