onsdag den 9. november 2016

Super 4 - Ry Kristensen

Super 4 er en ungdomsbog af Forlaget Mellemgaard, som min datter har fået til anmeldelse.
Indtil videre har hun ikke udvist stor interesse for den, så jeg tænkte at jeg hellere måtte læse den, og få den anmeldt.

Bogen handler om den 13-årige Max, hvis far arbejder på en tyggegummifabrik ved navn TygTyg.
Ved firmaets årlige sommerfest vinder Max tyggegummiboble-konkurrencen og ender med et sommerferieophold på den berygtede rigmands-kostskole, Anabelle.

Det var ikke lige hvad Max håbede på. Han havde håbet på 2. pladsen, som var en fed cykel, for hans mor og far har ikke mange penge, og han er ret sikker på at han ikke vil føle sig godt tilpas sammen med de rige møgunger.

Men afsted kommer han og her på skolen møder han Buller, der har et meget produktivt og travlt tarmsystem, Mini, der er et elektronik geni og så er der smukke Eva, der altid holder sig for sig selv, men som pludselig har nogle evner, som hun ikke kan skjule for andre.

Da skolen pludselig bliver omkring af terrorister, bliver den evne og andre, der snart kommer for dagen, ret nyttige at have.

Der er fart over feltet i denne her bog, og den er udmærket skrevet, så den er også nem at læse for det yngre publikum. Jeg tror de vil kunne lide den.
Personerne er måske lidt - ud over Max - for karikerede, men det gør ikke noget i bog som denne.

Der er to episoder, hvor jeg synes at personerne handler utroværdigt. Uden at afsløre noget vil jeg sige at det er to meget dramatiske episoder, hvor terroristerne er på spil, og kun 10-15 linjer er det eneste børnene fokuserer på, terroristernes våben. Der ville jeg godt have set noget mere chok og forfærdelse. Det var trods alt ret voldsomt.

Men bortset fra det, synes jeg at bogen holder hvad den lover, og kan sagtens være et underholdende bekendtskab for de yngre læsere.

Tak til Forlaget Mellemgaard for anmeldereksemplar.


Forlag: Forlaget Mellemgaard
Sider: 129
Trykt anmeldereksemplar

Bagsidetekst:
Super 4 handler om tyggegummi, uventede venskaber, terrorister og superkræfter. Vi møder Max på 13, som uheldigvis vinder 1. præmien i en tyggegummiboblekonkurrence, som afholdes på faderens arbejdsplads Tygtyg.
Præmien er et ophold på sommerskolen Anabelle, og modvilligt tager Max afsted. Her møder han den storfisende Buller, teknikgeniet Mini og altid-i-stødet-Eva.
Skolen, som vrimler med rige børn, er en helt ny verden for Max. Og terroristerne, der overtager skolen samt nye venskaber og overraskende superkræfter, var heller ikke noget, Max havde troet, han skulle opleve i sin sommerferie.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar