torsdag den 11. juni 2015

Livets barske Lektie III - Helen Th Svolgart



Som modsætninger har lejesoldaten Mike og massemorderen overkommet adskillige udfordringer sammen.

Men Keelans fortid har indhentet ham, og selvom tillid har været et tvivlsspørgsmål mellem de to, befinder de sig nu i den situation, at de kan stole på andre end dem selv - et svært spørgsmål, når Mike nu jages på lige fod med Keelan, og datteren Misery ser ud til at have arvet mere end et par af sin fars mere tvivlsomme talenter.

Fem år skulle der gå fra jeg læste 2'eren i denne serie, til jeg nu fik adgang til 3'eren. Fem år ...

I de fem år har jeg læst mange bøger, ikke kun dem, som jeg anmelder her på siden, men også romaner af mine skrivebuddies, og jeg tør ikke engang tænke på hvor mange plotbeskrivelser, prøvekapitler og ideer jeg har hørt om. For ikke at tale om mit eget skriv og min egen inspiration.

Alligevel var det hele så genkendeligt, da jeg åbnede første side og så Mikes og senere også Keelans navn. Jeg havde ikke noget besvær med at falde ind i hele sci-fi universet, hvor Mike og Keelan slår deres folder, så det var et glædeligt gensyn.

Mike som er tidligere lejesoldat har slået sig sammen med morderen Keelan, et noget ulige venskab, der skabtes allerede tilbage i bog 1, hvor de begge sad i fængsel og skulle overleve det barske og rå miljø på bedste vis.

De flygter fra fængslet og har nu både lovhåndhævere og dusørjægere åndende i nakken uanset hvor de befinder sig.

Bog 3 starter med at de lige har bragt Keelans datter, Misery i sikkerhed, men faren er så langt fra overstået, og de får hjælp af vel nok bogens mest humoristiske indslag; den homoseksuelle Danny som har en overordentlig stor libido. Han er så morsom og kær og selvironisk at man ikke kan undgå at holde af ham.

Det siges at Livets Barske Lektie III er den sidste i serien, men at der kommer andre bøger i EVO-universet med andre hovedpersoner. Jeg håber dog at vi finder ud af hvad der sker med de kære personligheder fra Livets Barske Lektie for slutningen er noget åben, og jeg ville godt have vidst, hvad der blev af dem. Bare for at forsikre mig selv om at de har det godt, med alt det, de har gennemgået. :-)

Rent teknisk synes jeg at bogen er godt udformet. Der er fart over feltet det meste af tiden, så der er masser af små spændingskurver undervejs indtil den store til sidst. Derudover er personerne godt skildret med både styrker og svagheder, så de virker godt velfunderede. Det er altid dejligt at se hovedpersoner, der både er elskelige og nogle fjolser af og til.

Alt i alt må jeg sige at Helene Th. Svolgart holder stilen fra de to tidligere bøger i universet, og for alle danske sci-fi læsere må de her bøger absolut være et must.

Tak til Forlaget Balatana for anmeldereksemplar.

Hov, og den her gav mig faktisk endnu en afkrydsning på min bogbingoplade. :-)

Forlag: Balatana
ISBN: 978-87-992388-7-3
Sider: 341
Signeret anmeldereksemplar

Ingen kommentarer:

Send en kommentar