onsdag den 17. juni 2015

Den 1. bog om Satan - Deroute - Martin Schjönning



Livet i landsbyen er rytmisk og nemt. Størstedelen af indbyggerne ser ikke, hvad der bor iblandt dem. 

Men en lille dreng får gradvist åbnet sine øjne. I udkantsmørket er han pludselig den eneste med ægte nattesyn. Det han ser, er mageløst. Det vækker noget i ham, og han træffer et valg.

Deroute handler om valg og fravalg. Disse valg er ikke usædvanlige. Vi har alle stået overfor dem, og mødt en djævel, der har tilbudt os alverdens gaver.

Deroute er inspireret af virkelige hændelser, og handler om de valg, den lille dreng ikke tog.



Så er serien om Satan skudt i gang! Og sikke en åbning!

Sidste år inviterede Forlaget Kandor danske forfattere til at skrive en kortroman om Satan. Forlaget spurgte: Hvad er jeres definition af Satan?
Ud af alle de indsendte bidrag er der så blevet udvalgt 10 historier, som vil blive udgivet løbende. (Kan lige toote mit eget horn og nævne at min er planlagt til august 2015 ;-)).

Tilbage til Deroute, som ganske vist er en kortroman på kun 69 bogsider, men som har hjemsøgt mig i tankerne lige siden jeg læste den (på en eftermiddag).

Som bagsideteksten fortæller handler den om en dreng i en søvnig, lille landsby hvor de voksne er bedrøveligt usynlige. Drengen bliver udsat for en del mobning og psykisk terror men efterhånden som han vokser til, er det som om tingene ændrer sig. Som om at de hadske handlinger har hærdet drengen og måske gjort ham følelseskold?
Det kan jo ret sandsynligt være en konsekvens af mobning og psykisk terror, tryk avler modtryk og det er også det, der sker med drengen her.

Han tager de forkerte valg (i almindelige menneskers øjne), men man forstår ham jo godt. Hvilket valg havde han helt specifikt? Og det fører til hans deroute og undergang.

Som bagsiden rammende siger det ... "Deroute handler om valg og fravalg."
Og jeg er virkelig, virkelig glad for at langt de fleste mennesker trods alt vælger rigtigt, for ellers ville verden være et usandsynligt grum sted at leve i.

Jeg synes at Martin Schjönnings bud på Satan er intens og uhyggelig. Især skræmmende fordi den meget præcist og realistisk skildrer den "Satan" som vi kan møde i vores dagligdag.

Jeg glæder mig allerede til næste bidrag, og begynder at få en aaaanelse præstationsangst. :-)

Forlag: Kandor
ISBN-nr. 978-87-91589-31-7
Sider: Kortroman 70 sider
Købt trykt udgave

Ingen kommentarer:

Send en kommentar