tirsdag den 9. september 2014

Perfekt liv - Nis Jakob

Denne roman af Nis Jakob holder dig vågen om natten. Ludvig lever det perfekte liv, men hans gravide, smukke og intelligente kone, Natalie, forsvinder pludselig sporløst, og snart finder han sig selv spærret inde på en psykopatforvaring omgivet af mordere og voldsmænd anklaget for voldtægt af naboens kone. 

Skal han tro på den venlige psykiater Karen Harrison, der vil helbrede hans psykotiske vrangforestillinger eller skal han følge sin panikimpuls og flygte ud i den "virkelighed", som hans dæmoner, ikke mindst en pensioneret politimand, der til forveksling ligner Robert de Niro, prøver at lokke ham ud i for at finde den forsvundne kone? 

Med Perfekt liv har den garvede thrillerforfafter Nis Jakob skrevet en hæsblæsende og tankevækkende pageturner i et stærkt billeddannede sprog om de pus psyken spiller vores hjerne, når vi desperat rækker ud efter lykken

YYYYYY

Det her er en debut for mit vedkommende. En debut udi at få omdannet min gamle tablet til ebogslæser. Dermed kan jeg øve mig på formatet og se om jeg skal investere i en rigtig ebogslæser på et tidspunkt. Hvordan jeg oplever læsning af en ebog har jeg skrevet om i tidligere blogindlæg både her, og på min forfatterblog.

Romanen "Perfekt liv" er, som jeg forstår det, første del af en trilogi, men første del kan umiddelbart godt læses uafhængigt af hinanden, da den virker (forholdsvis) afsluttet.

Jeg kan godt lide grundplottet. Det er originalt og skræmmende i al sin realisme. Intrigerne er større end man lige kan se til at begynde med, og det er fint som det ruller sig ud efterhånden.
Jeg synes også at hovedpersonen Ludvigs vaklen mellem troen på sig selv og psykiaterens insisteren på at han lider af vrangforestillinger og skizofreni fungerer rigtig fint. Også som læser bliver man i løbet af romanen i tvivl om, hvorvidt det hele er det pure opspind eller faktisk sket.

Der er dog nogle ting i romanen, som desværre ødelagde læseoplevelsen for mig.

For det første er hovedpersonen Ludvig overhovedet ikke min kop te. Måden han sætter Natalie op på en piedestal og forguder hende, virker nærmest sygeligt på mig, men det kan jo være at det er hele hensigten, taget i betragtning af at han selv skal tvivle på sig selv.

Dernæst er der desværre nogle ting, der er "lige nemme" nok. Hjælpen er altid lige præcis dér hvor Ludvig skal bruge den. Både i form af privatdetektiven Zukav og den umælende dreng. Det gør at romanen i mine øjne bliver lidt utroværdig.

Og for det tredje og det her er min allerstørste anke ... de manglende tegn omkring direkte tale/replikker. Jeg manglede i den grad nogle anførselstegn eller repliktegn. Jeg kan se på sproget.dk at det er "tilladt" (ikke at nogen nogensinde er kommet i fængsel for andet :-)), men det fungerer simpelthen ikke for mig. Især fordi det er så ualmindeligt at der slet ikke er nogen form for angivelse af direkte tale, men jeg kan ikke mindes at jeg nogensinde har set det mangle før, og det er generende.

Men bortset fra det, så var jeg trods alt alligevel fanget af romanen og dens spændende præmis.

Anmeldereksemplar med tak modtaget af forfatteren selv.

Forlag: Billige Ebøger
ISBN: 978-87-92970-06-0
Sider: 439
E-bog



Ingen kommentarer:

Send en kommentar