mandag den 8. september 2014

Nye tider ... nu er jeg også kommet med ...

Det er egentlig skammeligt at man som forfatter er så sløv til at tage den nye teknologi til sig. Det bestyrker jo bare troen på at forfattere er mennesker, der sidder i deres støvede biblioteker og med jævne mellemrum får deres fix ved at snuse i bøger.

Men man kan jo lige så godt indse at e-bogen er kommet for at blive, og det format har helt klart nogle fordele. For det første er det nemt at lagre tusindvis af bøger, som ikke fylder en hujende fis og ej heller samler støv. Man kan tage dem med på ferie uden at skulle tænke på overvægt i flyet, og bogmærket falder ikke bare ud og forsvinder.
Det var læser fordelene.

Som forfatter har det jo også klare fordele. Man kan producere en bog og udgive den selv. Helt uden fordyrende mellemled som forlag og boghandlere. Direkte ud i hænderne på læserne. Det er da den direkte vej.
Sidst nævnte giver så også nogle ulemper.

Jeg er selv typen, der er ret glad for forlagsmodellen uanset hvor forældet og gammeldags den er. Der er altså noget rart ved at der ikke kun sidder kyndige korrekturlæsere og redaktører, men også dygtige grafikere, der kan levere blikfang og skarpe marketingsfolk, der allerede har etablerede salgskanaler.
Det er altså en service man ikke skal kimse ad.
Og det er måske det der ofte er fejlen ved selvudgivne e-bøger. Netop at korrekturlæseren er sparet væk og at man af og til står med noget i hænderne, der godt kunne tåle en ekstra redigering eller to.
Ikke dermed sagt at alt selvudgivent er dårligt. Slet ikke. Flere og flere etablerede forfattere er da også ved at få øjnene op for det, men der er desværre også skidt iblandt.

Nåh, den verden er jeg så ved at opdage nu, for jeg har godt nok ikke fået en professionel ebogslæser, men har taget en gammel tablet, som ikke reagerer voldsomt hurtigt, og derfor var ved at lide elektronik-døden, og har fået installeret mig et ebogslæserprogram (Aldiko).

Nu er jeg så ved at læse min allerførste ebog, som jeg har fået tilbudt af en forfatter, og som der vil komme en anmeldelse af snarest muligt.

Ærligt ... jeg kommer aldrig til at slippe papirbøgerne helt. Det ER sgu hyggeligere at ligge i sengen med en rigtig bog, men jeg kan lige så godt vænne mig til det. I fremtiden vil det garanteret kun være bestsellerne, der kommer på trykt form, og derfor vil man gå glip af rigtig mange gode historier, hvis ikke man kommer med på bølgen.

Så ... let's surf! :-)


Ingen kommentarer:

Send en kommentar