søndag den 17. juli 2011

Kaperkongen - Jørn Uz Ruby

Kaperkongen er en historisk roman af den type, der fletter sig ind i nutiden, som mange har for vane for tiden.

Linket mellem fortid og nutid er den 24-årige historie-studerende Leonora, der skal til at skrive speciale. Hun har ikke taget sine forældres skilsmisse særligt pænt, og er i et frugtesløst forhold med en selvoptaget men populær professor fra universitetet.

Hendes fristed var bedsteforældrenes hjem i Helsingør, hvor hendes morfar fodrede hende med historier om slægtens stolte militære traditioner, og i særdeleshed om forfaderen Niels Rønn, som deltog i Slaget ved Reden, og som kom som simpel bonderøv til København for at blive Kaperkonge i sidste ende.

Romanen har ellers sine interessante træk. Hele historien om Slaget ved Reden er temmelig ukendt for mig (hvor skammeligt det end er), så jeg glædede mig til bogen. Men jeg må tilstå at min interesse var dalende i takt med mængden af de maritime udtryk, som bogen er fyldt med.

Selve nutidshistorien fangede mig heller ikke. Hovedpersonen synes ikke blive synderligt levende og jeg synes ikke hun reagerer særlig realistisk.

Synd, det kunne have været en brandgod historie.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar