søndag den 30. april 2017

Hvis jeg overlever natten - Fortællinger fra Mørket

HVIS JEG OVERLEVER NATTEN er en samling af noveller, samlet i en antologi og udgivet af forlaget Enter Darkness.
Som det kan ses på bagsideteksten, er dette den første i en række novellesamlinger, hvilket jeg synes er ret godt, for horror fungerer rigtigt godt i novelleform.
Måske er det endda den bedste form for genren.

Jeg må dog sige at det er meget modigt at starte samlingen med A. Silvestris "In uteri". Det er en meget usympatisk hovedperson og med et meget stødende sprog, og selv om jeg normalt ikke er så nem at støde, så sad jeg med flagrende næsebor under hele læsningen. 
Ikke dermed sagt at det er en dårlig novelle, men den er "in your face" og grænseoverskridende. 
Men det er jo også lidt hans stil, jeg mindes i hvert fald at have set lidt af det samme i Kærlighedsfrugt. Han er i hvert fald en meget modig forfatter.

Så går vi videre til Savanna Linds "Hvis jeg overlever natten", som også har givet navn til antologien. En lidt abstrakt novelle, om en pige hvis kæreste forlader hende, som jeg nok ikke blev så voldsomt fanget af.

Derefter Lars Ahns "Hvor hesten ligger begravet", om fortidens synder der vender tilbage. Uhyggen sniger sig langsomt ind og ender i et tvist, som jeg godt nok havde set komme, men som stadig havde en god effekt.

Susanne Thrane har skrevet en skræmmende novelle ("Der er ingen bånd der binder mig") om skyggesider og sindssyge, og som kom på anden pladsen for mit vedkommende.

Kasper Grandetofts "Fobi" var den af novellerne, som jeg allerbedst kunne lide. Brrrr .... det kribler op ad rygraden bare ved tanken. Alle små hår rejste sig ved læsningen af denne.

Morten Carlsens "Babusjkaernes herre" var interessant og spændende, men fangede mig ikke helt så meget, måske pga. dens fortælleform, men ideen var rigtig god.

Og endeligt var der Flemming Johansens "Den tavse zone", som desværre slet ikke gjorde noget for mig. Jeg bryder mig meget lidt om science fiction og kan derfor ikke rigtigt blive rørt af det. Måske fordi jeg bare ikke kan forholde mig til rummet på den måde. 

Alt i alt synes jeg at det her er en velredigeret og spændende antologi med gode kvalitetsnoveller, og jeg håber virkelig at forlaget får mulighed for at udgive flere i serien.

Tak til forlaget Enter Darkness for anmeldereksemplar.



Forlag: Enter Darkness
Sider: 230
Trykt anmeldereksemplar

Bagside:
En afrikansk dæmon, en helhest, Satans yngel, syge sind med skæbnesvangre følger, udenjordisk liv og en lind strøm af edderkopper er hvad de syv noveller i HVIS JEG OVERLEVER NATTEN udsætter sine læsere for.

HVIS JEG OVERLEVER NATTEN er første bind i serien FORTÆLLINGER FRA MØRKET hvor du stifter bekendtskab med en god blanding af nyere såvel som mere erfarne forfattere, primært i genrer der relaterer sig til horror og science fiction.

Disse forfattere har bidraget til antologien:
Lars Ahn (altid leveringsdygtig i noveller inden for horror og science fiction), Morten Carlsen, Kasper Grandetoft, Flemming Johansen (deltager med sin første novelle til voksne), Savanna Lind (debutant), A. Silvestri (bl.a. kendt for murstensromanen PANDEMONIUM) og Susanne Thrane.





Ingen kommentarer:

Send en kommentar