onsdag den 21. oktober 2015

Hestehviskeren - Nicholas Evans

Hvad gør en fortvivlet mor, der ser sin livsglade 14-årige datter synke hen i depression efter en rideulykke, der kostede hendes ene ben?

Annie Graves, redaktør i New York, er ikke i tvivl. Datterens hårdt medtagne hest Pilgrim skal reddes.
Annie opsøger farmeren Tom Booker, som bor i Montana. Han er kendt som en person med særlige evner for at helbrede heste.

Det bliver et møde, der ændrer alt. For Pilgrim og Grace. Men også for Annie, der i Rocky Mountains storslåede natur tager hele sit liv op til revision.
Ægteskabet med advokaten Robert. Forholdet til datteren, som hun har svigtet i sit karriereræs. 

Og sidst men ikke mindst: Kærligheden. Den store besættende og vidunderlige kærlighed.
Hvor er den blevet af? Hun finder svaret - og manden ...


Det her er godt nok en storslået roman. Det føles som om der er så højt til himlen som befandt mig selv på Montantas kæmpemæssige vidder.

Jeg så selvfølgelig filmen med Robert Redford for tusind år siden, og da jeg så faldt over forsiden på ereolen.dk fik jeg lyst til at genlæse (høre) den.

Det er så afsindigt tragisk at læse om den glade pige, der rider ud med sin veninde, der ender med at både veninden og hendes hest dør, plus at Grace selv mister det halve af sit ene ben.
Da Annie (Graces mor) beslutter at hun vil fragte den forstyrrede hest og sin meget vrantne datter tværs over Amerika for at mødes med Tom Booker, som hun i øvrigt ikke engang har en aftale med, virker det som noget af en halsløs gerning, men det er det helt rigtige at gøre.
For ude på ranchen i Montana begynder Grace at få livsglæden tilbage og Toms arbejde med Pilgrim bærer langsomt men sikkert frugt.
Og så er der jo lige den der gnist mellem Tom og Annie. De der lange blikke efter hinanden og Annies kvaler, for hun er jo trods alt gift med en god mand, også selv om ægteskabet er blevet noget der kører på automatpilot.

Jeg gjorde så det at jeg midtvejs i bogen valgte at gense filmen. Det skulle jeg nok ikke have gjort, og normalt venter jeg også med at se en evt. film til jeg er færdig.
Et øjeblik overvejede jeg også om jeg så behøvede at læse bogen færdig, men jeg er glad for at jeg gjorde det, for de ender jo overhovedet ikke på samme måde!
Filmen snyder én for nogle ret hede scener, og så er slutningen totalt anderledes.

Jeg kan ikke helt finde ud af med mig selv hvilken en af slutningerne jeg bedst kan lide, men det er nok filmen, hvis jeg skal være helt ærlig. Den anden virker lidt drastisk.

Forlag: Bogklubben Egmont
Sider: 332
Lydbog

Ingen kommentarer:

Send en kommentar