mandag den 23. februar 2015

En stille uge i Lake Wobegon - Garrison Keillor


Garrison Keillor begyndte at fortælle sine historier om indbyggerne i den lille by i Midtvesten på sit radioshow i 1973 - og har med få undtagelser gjort det lige siden. Alle historierne om personerne i det traditionsbundne lilleput-samfund indledes med signaturen: It has been a quiet week in Lake Wobegon". Så er scenen sat for beretningerne om de stille eksistenser i den lille by, som tiden har glemt.

Keillor opfandt den lille by ude på prærien, så han kunne fortælle om mennesker, der lignede dem, han voksede op iblandt, uden at de kunne klandre ham for det. Lake Wobegon er befolket med figurer, som man efterhånden bliver bekendt med og begynder at nære visse forventninger til - oftest negative, sommetider lune og romantiske, men altid underholdende og skævt fremstillede.

Garrison Keillor er USA's fremmeste storyteller og her samles 32 af de bedste fortællinger.
Mange har aldrig været trykt før.

YYYYYY

En stille uge i Lake Wobegon var et af de forslag jeg fik, da jeg slog min bog-bingo-plade op på Facebook. Jeg skulle blandt andet læse en bog med et stednavn i titlen, og da det her var det første forslag jeg fik, måtte jeg jo få den bestilt på biblioteket.

Indlægget om bog-bingo-plade kan læses her.

Det er en kær bog. Stille og rolig og hyggelig. Lake Wobegons befolkning består af helt almindelige mennesker, der gør helt almindelige, kedelige ting. Men det er også mennesker, der i al deres enkelthen viser hvor skæve og komplekse mennesker er. Altså helt almindelige mennesker, lige som du og jeg.

Det var en lille hyggelig bog, som fik mig til at trække på smilebåndet flere gange.

Tak til Michael Kirkegaard for forslaget.

Forlag: Gyldendal
ISBN: 978-87-02-07259-4
Sider: 280
Biblioteksbog

Ingen kommentarer:

Send en kommentar