lørdag den 14. marts 2015

V for Vendetta - Alan Moore/David Lloyd


En skræmmende og kun alt for virkelig historie om frihed og identitet i en totalitær verden. V for Vendetta er beretningen om en verden, som ikke er, men kunne have været, en verden, hvor tyranniet har knust alt håb.

Et værk, som selv den dag i dag besidder en forbløffende indsigt og intelligens, en tegneserie, som desværre er alt for aktuel.


YYYYYY


For læseåret 2015 har jeg fundet mig en bogbingo plade for lige som at udfordre mig selv. Altså rent læsemæssigt. Nu hvor anmeldereksemplarerne igen er begyndt at melde deres ankomst kan jeg selvfølgelig undre mig over hvorfor jeg overhovedet påtog mig den udfordring, for jeg læser meget forskelligt som det er. Meeen mon dog ikke jeg når det alligevel. Det er kun marts, så jeg er stadig håbefuld. :-)

En af læseudfordringerne for 2015 var at læse en graphic novel, og da jeg bladrede mellem eksemplarerne på mit bibliotek stødte jeg på V for Vendetta. Jeg har fået den anbefalet af en kollega for lang tid siden og med den øgede omtale af "Anonymous" er jeg selvfølgelig også bekendt med Guy Fawkes i historisk kontekst.

Lad os lige tage historien først, der foregår i England i en dystopisk fremtid. En korrupt og undertrykkende elite har taget magten over folket. Alles bevægelser overvåges og al abnorm adfærd, så som homoseksualitet og fritænkning, straffes prompte og grusomt blandt andet ved tvangsarbejde, koncentrationslejre eller ren og skær henrettelse.

En enkelt mand - en mand der har overlevet koncentrationslejrenes rædsler - rejser sig mod overmagten. Ved nøje planlagte aktioner rammer han dem hvor det gør mest ondt og ender med at skabe håb for resten af befolkningen.

En meget grum og skræmmende historie, når man tænker over de konsekvenser den indebærer. For selv om historien er fra 1980'erne er den vel altid aktuel. Vi som befolkning kan aldrig helt vide os sikre for korrupte magthavere, der ønsker den totale kontrol. Ikke engang her i den vestlige verden hvor vi jo synes at vi selv er så civiliserede. Andre steder lever man jo allerede i et diktatorisk samfund hvor alle stikker hinanden og hvor selv børns fortalelser kan betyde dødelig udgang.
Man kan ikke lade være med at drage paralleler til vores nærmeste nabo for 70 år siden, og hvordan kan man vide at det aldrig vil ske igen?

Det er en vigtig historie og jeg er glad for at have læst den.

Men når det så er sagt, så må jeg erkende at jeg ikke bliver fan af konceptet "graphic novels". Jo, jeg kan sagtens se at det kan tilføje en ekstra dimension til en historie. Det giver en visuel dybde, som man ...
Nej, jeg følte mig egentlig mere fastlåst af billederne. Når jeg læser en bog, så danner jeg selv mine billeder og jeg følte mig begrænset. Genren giver mig ikke lov til at lave fantasien flyve og danne mine egne kulisser, og jeg måtte "nøjes" med dem forfatterne havde påduttet mig.

Derudover så synes jeg replikkerne var alt for konstruerede og slet ikke flød naturligt.

Nåh, men for lige at komme tilbage til det visuelle, så mindes jeg at jeg engang har hørt at der basalt set er to typer læsere. Dem, der læser ord for ord og meget metodisk. De indprenter sig hver et ord og noterer sig derfor også detaljer i en grad, der giver en nærmest filmisk gengivelse i deres sind.
Andre læsere (herunder mig selv) sluger bøgerne. Måske skimmer vi endda bare teksten og danner os vores helt egne forestillinger. Her er det mere "smagen" af bogen, der betyder noget.
Læsere som mig har heller ikke en særlig filmisk læseoplevelse. Det er svært at forklare, men det er næsten som at se blindt. Jeg føler personernes udseende og settingen for handlingen, men det afspilles ikke som en film i mit hoved.

Hvordan har DU det, når du læser bøger? Er du som læser A eller som læser B?

Forlag: Egmont Serieforlaget
ISBN: 87-91533-46-5
Sider: 286
Biblioteksbog - Graphic Novel

Ingen kommentarer:

Send en kommentar