lørdag den 18. juni 2011

Silhuet af en synder - Leonora Christina Skov

Det her er en bog, hvor man er hele følelsesregisteret igennem.

Det starter med en stigende irritation fordi man ikke kan få styr på hvem fortælleren egentlig er, gyset der sniger ind under huden når de klagende lyde fra tårnværelset varsler om de vederstyggeligheder, der er i familien og måben, efterhånden som historierne afsløres for læseren.

Man er grædefærdig på børnenes vegne, forarget over menneskers handlemåde og man bliver pacet frem til sidste side, blot for at have lyst til at vende bogen om, og starte forfra. Hvad jeg da også gjorde. :-)

Leonora Christina Skov har skrevet en ganske gedigen fortælling her, med et puslespils-plot, som jeg kan blive drønmisundelig på. Men sikke jeg bandede i starten. Et enkelt lille "hende" gjorde at jeg slet, slet ikke kunne får fortælleren sat ind i den bås, hvor jeg syntes vedkommende hørte til, og først på side 93 gik sandheden op for mig.

Historien handler om Nella von Liljenholm, datter til Antonia von Liljenholm, som var en verdenskendt forfatter af skrækromantiske romaner, der vender hjem efter at være flygtet fra godset Liljenholm ti år forinden. Nu ligger moderen for døden, og datteren vender tilbage, blot for at få en uhyggelig sandhed slynget i ansigtet.

Mere vil jeg egentlig ikke fortælle om handlingen, for den skal opleves.

På bagsiden står:
"Silhuet af en synder" er en gotisk roman, en slægsfortælling og et æskesystem af historier, der til slut danner et overraskende hele."

Og det kan vel ikke siges meget bedre.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar