onsdag den 18. april 2012

Blod - Guillermo del Toro & Chuck Hogan

Guillermo del Toro og Chuck Hogan er et forfatterpar, der har kastet sig ud i vampyrgenren med trilogien: Blod, Mørke og Den evige nat.

Nu er jeg faktisk slet ikke røget med på hele vampyrbølgen. Jeg har hverken set eller læst Twilight, og det eneste jeg har læst er Pernille Eybyes serie ved navn "Blodets Bånd", som i øvrigt er ret anbefalelsesværdig.

Blod er ikke en dårlig bog om vampyrer. Historien er god, og man bliver som læser ført stilsikkert gennem de forskellige faser af historien. Men lad mig starte med begyndelsen.

En Boeing 777 fra Europa lander planmæssigt JFK lufthavnen i New York. Hvad der ikke er planmæssigt var at den kort efter landingen lukker helt ned. Vinduesskodder, lys, kommunikation ... alt er mørklagt og dødt.

Prof. Goodweather er leder af et specialtrænet hold af epidemiologer, og de tilkaldes da alle tilsyneladende er døde på samme tid, og man mistænker en virus.

Nu skal jeg selvfølgelig ikke afsløre hvad der sker, men jeg kan da godt fortælle at det IKKE er en sygdom i gængs forstand.

Bogen er skrevet med sikker hånd, og man føler sig som læser tryg ved at blive ført gennem New Yorks undergrund og besøge Ground Zero. Jeg bliver dog en kende irriteret af den amerikaniserede tilgang. Da katastrofen bryder ud bliver der "klippet" til forskellige mennesker, som "sygen" rammer, som ikke har relevans for historien. Jeg kan godt se formålet med at vi som læsere skal forstå katastrofens omfang, men de overdriver det og man når at blive træt af det. Netop fordi det ikke har noget formål.

Men jeg lever med det. Det er en god historie, og dem elsker man jo.

Næste bogprojekt: Mørke af Guillermo del Toro & Chuck Hogan


Ingen kommentarer:

Send en kommentar