fredag den 30. juli 2010

Den lange vandring - Stephen King

Det her er, i mine øjne, den bedste Stephen King bog overhovedet. Og så er det faktisk ikke engang en King, men en Richard Bachman.

Jeg læste den tilbage i 1995 og har tænkt på den med jævne mellemrum. Jeg har også forsøgt at købe den, men uanset hvor tit jeg besøger boghandlere og antikvarer, så er der ingen, der har en udgave.
Ret træls, for det her er en bog, der kan tåle ofte genlæsninger.

Præmissen er såre simpel (og det er sgu nok det, der gør den genial). Vi er i en nærmere ubestemt fremtid, i et fascistisk og barskt USA, det ultimative reality-show "Den Lange Vandring" skal til at begynde. Reglerne er simple. 100 drenge begynder at gå, går de langsommere end 6 km i timen, får de en advarsel, bryder de andre regler, får de også en advarsel, og ved 4 advarsel, bliver de elimineret fra konkurrencen. Med andre ord ... de bliver skudt.

Her er ikke splat i uanede mængder, men utroligt fine beskrivelser drengene imellem, deres spirende venskaber, på trods af at de ved at de næppe overlever og deres tanker i dette vanvid.

Nu har jeg så lige googlet lidt, og kan se at instruktøren, der også stod bag ved "En Verden Udenfor" og "Den Grønne Mil" faktisk har rettighederne til denne film, og jeg håber virkelig at han engang får den lavet. Den kunne blive RET god, er jeg sikker på.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar