fredag den 20. juni 2014

Elinors Efterår - Anja Duna

Der er ingen forlagsbeskrivelse/bagsidetekst, da dette er en ebogs-novelle, som jeg er blevet bedt om at anmelde.

Novellen er en lille hurtig sag på kun godt 6.000 ord, så derfor sagde jeg ja, til at anmelde den, også selv om den kun er i ebogsformat. Jeg er ked af det, jeg er ikke selv blevet moderniseret. ;-) Men det kommer vel.

"Elinors Efterår" handler om den aldrende Elinor, der sidder i sin lille lejlighed øverst oppe i et ældrekompleks. Hun er dement, og skal have hjælp til de simpleste ting. Hun har sine klare øjeblikke, men de er få og bliver sjældnere og sjældnere. 

Indledningsvis i historien sukkede jeg dybt, det var næsten for deprimerende at læse, især fordi man ikke kan undsige sig den lurende tanke ... Hvad hvis jeg selv bliver sådan? Og det er jo en skræmmende tanke i sig selv.

En dag oplever Elinor dog noget, der trænger ind gennem hendes slørede verden. En indtrængning i hendes hverdag og liv, som ikke hører til.
Og her begynder den opløftende del af novellen. Elinor kæmper mod sin demens og forsøger at trænge ud gennem det slør, der har lagt sig over hendes sind for at finde ud af hvad der helt præcist foregår, når hun ikke er sig selv.

Rent teknisk er der dog lidt layoutfnidder, nogle enkelte horeunger, og indrykninger ved starten af nye afsnit, der kan rettes op på, men det er småting.

Alt i alt er "Elinors Efterår" en lille livsbekræftende og opløftende novelle, som efterlader én med et smil på læberne og en tro på at man kan gøre præcis hvad man vil, hvis bare man vil det nok.


2 kommentarer:

  1. Den lyder faktisk virkelig fin og tankevækkende! :)

    SvarSlet
  2. Hej Rikke'M
    Tak for din kommentar. Så kommer der da nogen forbi. ;-)

    Ja, det var faktisk en positiv overraskelse, og en novelle, som man kunne gå og summe over et par dage. Ens indstilling betyder meget, mere end man lige tror.

    SvarSlet