lørdag den 3. september 2016

Det bogførte bogstav - Teddy Vork


Sjov og original børnebog.

Indtil videre har jeg vist læst alt at Teddy Vork har udgivet. 
Hans bøger som tidligere har været i horror-genren, har altid haft en evne til at gå under huden på mig.
Som fx sådan en som "Diget", som den dag i dag sniger sig ind i mine drømme, selv om det er 4 år siden jeg har læst den. :-)

Nu har Teddy Vork så bevæget sig over i børnebogs-genren, og jeg må sige at jeg var noget spændt, da jeg fik tilbudt den til anmeldelse.
Flere af hans bøger har haft børn enten i hoved- eller biroller, og det var derfor med bange anelser at jeg satte mig til rette sammen med Mini-Eiben for at høre hendes mening om bogen.
Bare hun nu ikke fik mareridt tænkte jeg, men omvendt signalerede forsiden jo intet af den slags.

DET BOGFØRTE BOGSTAV handler om borgerne i Alfabetstrup, der en morgen finder ud af at Y mangler og iflg. undersøgelser af hendes hjem, se det ud som om hun er blevet bortført mod sin vilje.
Det fører til at modige S og knap så modige G sætter ud på en eftersøgning, der fører dem ud i den farlige Fnullerørken og den store mørk skov, hvor de gamle, farlige runer bor.

Både min datter og jeg var virkelig godt underholdt. Den var nem at læse op, sproget flød nemt og det var ganske få steder hvor jeg selv digtede ord til (det gør jeg af og til hvis jeg synes de mangler - men det skyldes nok bare fordi jeg selv er forfatter ;-)). Illustrationerne er søde og placeret i passende mængder.

Nu fik jeg denne som ebog, så hvordan den færdige indpakning ser ud, skal jeg ikke udtale mig om, men jeg håber den kommer i flotte klare farver til ungerne.

Og hvad sagde Mini-Eiben så til den, da jeg spurgte om de hhv. gode og dårlige ting:

ROS
Den var supergod. Det var smart fundet på at bruge bogstaver og gammeldags bogstaver. 
Supergodt fundet på!
Det var også spændende, for da N kravlede ud fra under sengen, var jeg sikker på at det var ham, der havde bogført Y, fordi fnulleret blev nævnt som spor.
Det var godt tænkt at [spoiler] bortførte Y, fordi han var ked af [spoiler]. 
Det var sjovt med blækfaldet og at de græder blæk.

KRITIK
At runen havde en vikingehjelm på når rigtige vikinger ikke gik med hjelm.
Jeg forstår ikke uglen på side 24. Alle andre er figurer, men ikke dyrene.
Du skriver at drengebogstaverne er blå og pigebogstaverne røde, men på husnumrene er det lige omvendt.
Jeg ville godt have set et bedre billede af viskelæderet.

Og så tog hun computeren fra mig og skrev følgende besked til forfatteren:
Kære Teddy 
Bogven var rigtig GOD! Du skal lave flere boger, det er en god ide!
Jeg elsker den så meget!
Kærlig hilsen 
N

Inden nogen harcelerer over stavefejlene, så vil jeg lige minde om at hun kun er 9 år. ;-)

Som børnebog betragtet vil jeg give denne bog 5 ud af 6 hjerter. Den var nemt at læse, godt og sjovt illustreret og en original historie. Der var både humor og spænding i, og målgruppen var begejstret.

Tak til Forlaget Calibat for anmeldereksemplar.



Forlaget Calibat
Sider: 44
E-bog

Ingen kommentarer:

Send en kommentar