søndag den 18. september 2016

Road Rage - Richard Matheson, Stephen King & Joe Hill

Nogle gange har man bare behov for noget rage ...

Efter at have tilbragt 44 timer i Diana Gabaldons meget fyldige og kærlighedsfulde univers i "Drums of Autumn" havde jeg vist i den grad brug for noget andet. 

Så valget faldt på en lille let sag, to lange noveller af hhv. Richard Matheson og den anden skrevet af Stephen King og hans søn Joe Hill i forening.

Selv om King er mit idol (og nogle gange min gud) og jeg også er ret begejstret for Joe Hill, så var Richard Mathesons novelle dog bedre.

Hans novelle handlede om en mand der var på vej til et møde og undervejs på den lange endeløse amerikanske highway kommer han i clinch med en lastbilchauffør, der først overhaler, sætter farten ned, lader manden overhale, igen overhaler selv og derefter begynder at trække ud i den modsatte side, når manden igen forsøger at overhale.
Dette spil fortsætter ad den lange vej, og ender selvfølgelig ret intenst.

Jeg synes det var super godt beskrevet med vreden, der langsomt byggede sig op i hovedpersonen, iblandet angst og tvivl.

Anden lange novelle, der er skrevet af King og Hill er anderledes i sin udfordring. Jeg tror at Joe Hill har været ideskaberen her, for den lugter mere af ham, end af King.
Den handler om en kriminel motorcykelbande, der også kommer i karambolage med en lastbilchauffør, men her handler det egentlig mere om relationerne i banden og de ting som de har gjort og set og roadrage delen med lastbilchaufføren er sekundær.

Så det var helt klart Mathesons novelle, der faldt bedst i min smag.

Jeg vil give denne her mini-roman 3 hjerter, for den var ikke imponerende, men alligevel underholdende nok.


Forlag: Harper Collins US
Sider 120
Engelsk lydbog 2 timer og 25 minutter

Road Rage unites Richard Mathesons classic Duel and the contemporary work it inspired-two power-packed short stories by three of the genres most acclaimed authors. Duel, an unforgettable tale about a driver menaced by a semi truck, was the source for Stephen Spielbergs acclaimed first film of the same name. Throttle, by Stephen King and Joe Hill, is a duel of a different kind, pitting a faceless trucker against a tribe of motorcycle outlaws, in the simmering Nevada desert. Their battle is fought out on twenty miles of the most lonely road in the country, a place where the only thing worse than not knowing what youre up against, is slowing down . . .

Ingen kommentarer:

Send en kommentar