søndag den 16. juni 2013

Afsked - Isfolket 47 - Margit Sandemo + opsummering af serien

Det sidste bind i serien om Isfolket handler om tiden efter det endelige opgør. Tengel den Onde er borte, men vil Nataniel overleve?
Kan Tiili finde sig til rette i en ny verden? Skal Marco tilbage til sine forældre Og er lille Gabriel mærket for livet af de voldsomme begivenheder?

Nu er jeg nået til sidste bog i serien, og det er altid med en følelse af vemod. Det og så faktisk også en kende præstationsangst, for jeg skal selv til at begynde på en ny roman, men alt blegner jo lidt ved siden af denne serie.
Den har alt - i mine øjne - historiske begivenheder, ulykkelig og lykkelig kærlighed, mytologi, folklore, religionsanskuelse og kampen mellem det gode og det onde. Derudover tilsat med både sympatiske og usympatiske personer, som man elsker og hader.
Jo, det er en fremragende historie.

Sidste fjerdedel af bogen bruger Margit Sandemo på at fortælle om historiens tilblivelse, og det er også ret interessant. Hun fortæller at hun føler at hun blev drevet til at skrive historien, som om nogen ønskede historien fortalt og jagede på hende. Hun skrev jo også bøgerne i en exceptionel fart, og selv om man kan være drevet af inspiration, følte hun det som noget andet.
Jeg skal ikke gøre mig til dommer om hvorvidt hun har følt sig drevet af den nævnte person, men jeg er tilbøjelig til at tro at hun har ret.
Jeg har læst andet af det hun har skrevet (selvfølgelig ikke alt, da hun er den mest skrivende forfatter i Norden), og af det jeg har læst er der intet, der kommer på højde med Isfolket. For nylig forsøgte jeg mig endda på en af de andre serier hun har skrevet, men nej, den fænger bare ikke.

Under alle omstændigheder vil jeg sige at jeg selvfølgelig vil genlæse Isfolket om et par års tid. Siden den udkom i firserne, hvor min mor købte bøgerne efterhånden som de udkom. Vi sad i nervepirrende venten i de måneder der gik mellem hver udgivelse. Min mor skulle læse først, i og med at hun var ejer/køber af bøgerne, jeg var så nummer 2, og derefter kom der fem andre i nøje planlagt rækkefølge. :-)
Derfor er det heller ikke så utroligt at jeg har læst den 9 gange nu. Der er jo gået 30 år siden de udkom første gang.

Under alle omstændigheder kan jeg anbefale alle at læse den. Den henvender sig måske først og fremmest til kvinder, men den indeholder så meget andet, at mænd også sagtens kan være med.
Og lad jer ikke skræmme af det ugebladsagtige (og især den nye udgivelses forsider er virkelig, virkelig, virkelig håbløse), for den rummer altså meget andet.


7 kommentarer:

  1. Jeg glæder mig til at komme videre i serien, men da jeg bor i England pt, er de ikke alle udkommet endnu, så mit Isfolket - projekt bliver nok over en længere periode. Har du læst bøgerne på originalsprog? Jeg læser dem jo på engelsk og er lidt bange for at lidt går tabt, men indtil videre er jeg ret vild med serien. er enig med forsiden, jeg har så mange gange kigget på bøgerne og tænk at de så noget danielle steele/ugeblads agtige ud, og derfor først begyndt på serien nu, selvom jeg i mange år har fundet bagsiden interessant. rigtig ærgerligt! Der er nok flere, der ligesom mig dømmer bogen på udseendet og har svært ved at komme igang.

    SvarSlet
  2. Hejsa Sarah.
    Som jeg skrev ovenfor, så læste jeg dem også efterhånden som de udkom tilbage i firserne. Det kan godt være ret nervepirrende. ;-) Hvordan de så mon er på engelsk, kan jeg slet ikke lige forestille mig. Men mon dog ikke det er udmærket?
    Jeg har kun læst dem på dansk, da mit svensk/norske ikke er stærkt nok.

    Og ja, forsiderne er håbløse. De var slemme nok i den oprindelige udgave, men den nye har bare gjort dem værre, efter min mening.
    Hvor langt er du nået?

    SvarSlet
  3. Synes de er fine på engelsk, men glæde rmig nu til at fortsætte serien på dansk. Jeg har kun læst de første 3, så der er et stykke igen - jeg er ikke særlig god til at fortsætte en serie lige efter hinanden, kan godt lide at læse lidt forskelligt ind imellem, men der går ikke længe før jeg skal videre i serien - er svært begejstret!

    SvarSlet
  4. Plejedatteren er også en af mine absolutte favoritter, men der er både gode og dårlige bøger i serien. Jeg synes dog helt klart at du har masser at se frem til. :-)

    SvarSlet
  5. Det skræmmer mig meget at skulle igang med en serie på 47 bøger, men har snart hørt så meget godt om dem at jeg ikke ser en udvej :)

    SvarSlet
  6. Gør det. Jeg er sikker på at du vil være godt underholdt. Og det er jo små bøger. Det har taget mig godt 2½ måned at læse dem i denne omgang, så det er jo ikke så slemt.
    Ok hjemmet lider måske lidt under det, men det overlever vel. ;-)

    SvarSlet
  7. Hej, jeg hedder "Tina Petersen" Jeg er fra Odense, Danmark. Jeg var gift i 9 år med Oliver, og vi havde begge to (2) sønner sammen. Oliver var min elsker i gymnasiet, min drømmemand og jeg elskede ham mere end ord kan udtrykke. Pludselig begyndte min mand at sove ude og give forskellige undskyldninger for, hvorfor han ikke kan komme hjem. De børn, der plejede at altid have været omkring deres far, ser nu byg. Han begyndte at have affærer med andre kvinder uden for ikke at overveje, hvordan børnene eller jeg vil have det.

    Hele min verden blev knust, og det ser ud til, at jeg mistede den eneste person, jeg nogensinde virkelig har elsket. Det blev værre på et tidspunkt, at han anmodede om skilsmisse ... Jeg prøvede mit bedste for at få ham til at skifte mening og blive hos mig og børnene, men al indsats var nytteløs. Jeg bønfaldt og prøvede alt, men stadig, intet virkede.

    Gennembruddet kom, da nogen introducerede mig for denne vidunderlige, store stavebeslag, der til sidst hjalp mig med ... Jeg har aldrig været fan af ting som dette, men besluttede bare at prøve modvilligt, fordi jeg var desperat og havde intet valg ... Han bad specielle bønner og brugte rødder og urter ... Inden for 2 dage ringede Oliver til mig og var ked af alt det følelsesmæssige traume, han havde forårsaget mig, han flyttede tilbage til huset, og vi fortsætter med at leve lykkeligt som en stor familie igen. hvad et vidunderligt mirakel doktor Zuzu gjorde for mig og min familie. Han hjalp mig også med at løse mit gigtproblem, som jeg har beskæftiget mig med i årevis

    Jeg har introduceret ham for en masse par med problemer over hele verden, og de har haft gode nyheder ... Jeg er overbevist om, at nogen derude har brug for hans hjælp. For hastende hjælp af enhver art, kontakt doktor Zuzu nu via hans e-mail: doctorzuzutemple@gmail.com eller WhatsApp ham på +2347013499818 og kontakt også læge Zuzu på Viber via +2347013499818

    SvarSlet