tirsdag den 18. juni 2013

Monstre - Mathias Clasen

Hvorfor læser vi tonsvis af bøger om uhyggelige væsner, som slet ikke findes i virkeligheden? Mathias Clasen er ph.d. og Aarhus Universitets ekspert i vampyrer, zombier, afhuggede hoveder, flænset kød og sprøjtende blod.
Han ved bedre end nogen, hvad der skal til, for at en historie bliver rigtig klam og gruopvækkende. Eller med andre ord: rigtig pirrende og tiltrækkende. Og han ved, hvorfor vi er magnetisk tiltrukket af monstre. Svaret kan nemlig findes i vores DNA og evolutionshistorie.

Mathias Clasen holdt et foredrag i Næstved om dette emne, som jeg desværre ikke nåede med til, for jeg syntes han har nogle uhyre spændende ting at sige om menneskets hang til gys og gru.
Han var primus motor på en novellesamling "Velkommen til dybet", som jeg har omtalt her på siden.

Han forklarer på et lettilgængeligt sprog hvordan vi mennesker er indrettet angående frygt og vores behov for at blive stimuleret.

"De fleste overnaturlige monstre er formidable modstandere, men de kan besejres: de kan håndteres, måske endda lettere end mange af de modstandere og forhindringer, vi møder i hverdagen. Her er en quiz, som kan illustrere pointen: Hvad vil du helst kæmpe mod - en målrettet funktionær fra SKAT eller en rallende zombie fra graven? du kan frit vælge våben fra et arsenal af lovtekster og automatrifler (og det er ulovligt at skyde embedsmænd)."

Clasen har et nemt forståeligt sprog (kender andre ph.d'ere, der overhovedet ikke er i stand til at formidle deres budskab i et lixtal under 55) og har en underliggende lune, som gør bogen meget underholdende ud over dens meget interessante indhold.

Læs den endelig!


4 kommentarer:

  1. Virkelig spændende og tankevækkende tilgangsvinkel til de fiktive monstre. Jeg må afgjort undersøge Clasens forskning nærmere.

    SvarSlet
  2. Hej Rikke.

    Det kan du sagtens gøre. Jeg ved han havde et indslag på DR2, som sikkert stadig kan streames. Og det lille udsnit jeg afskrev her, er meget repræsentativt for bogen. Morsom og oplysende på samme tid. :-)

    SvarSlet
  3. haha, jeg ville klart vælge monstret ;)
    Men det er ret interessant, at han mener det ligger i DNA'en - hvad så med dem, der absolut ikke kan lide gys?
    - Men spændende lyder det i hvert fald!

    SvarSlet
  4. Også jeg. :-) Men gys kan jo gradbøjes. Det varierer jo fra menneske til menneske, hvor meget gys hin er til. Men de fleste får jo stimuleret det område af hjernen på en eller anden måde. Måske bare ved en lettere krimi i TV? Eller afgørelsen i X-factor-programmer og deslignende. ;-)

    SvarSlet