mandag den 23. januar 2017

Transformationsmaskinen - Nikolaj Johansen

Det er ikke meget dansk steampunk der udgives og det er egentlig synd for det er en sjov genre med ufatteligt mange muligheder.

Derfor var jeg heller ikke længe om at sige ja, da jeg blev bedt om at anmelde TRANSFORMATIONSMASKINEN af Nikolaj Johansen.
Forfatteren er jeg også tidligere stødt på i en udgivelse fra Valeta, en apokalyptisk antologi, og som jeg mindes positivt.

Argone de Bellegarde er oprøreren i en verden, hvis tidsreference ikke lige lader sig bestemme. En dag bliver hans by overfaldet af morderiske dampmonstre, der myrder alt de kan sanse, og han er sikker på at soldaterne fra Eire står bag udslettelsen af byen.

Han drager ud sammen med en lille gruppe venner, og forsøger at finde ophavsmanden (eller -mændene) til massakren. Og selvfølgelig at få det standset.

Det bliver en farlig færd, hvor de kun med nød og næppe undslipper de grusomme maskiner der næsten ikke er til at knuse. Og det er ikke alle der overlever.

TRANSFORMATIONSMASKINEN er en bog for det yngre publikum, og der er bare fart over feltet. Lige fra allerførste side af hvor vi står midt i miseren og og bliver angrebet af en dødbringende dampmaskine. Og det hele sker på en og samme dag! Imponerende. 

Sproget er godt, varierende og flydende, men jeg må tilstå at den aldrig fangede mig helt. Jeg synes ikke at jeg nogensinde kom til at føle noget hverken for Argone, Eamon (præsten) eller fighterkvinden (hvis navn jeg ikke vil forsøge at stave mig til, da jeg hørte bogen som lydbog). Ej heller ved det dødsfald, som vel burde have rørt mig en smule.
Der bliver ikke svælget i følelser, og det er givetvis godt for det yngre publikum (især drengene) der bare vil ud over stepperne, men for denne voksne læser manglede det.

Tak til forlaget Calibat for anmeldereksemplar.



Forlag: Calibat
Sider: 216
Hørt som dansk lydbog - Oplæst af forfatteren selv.

Omtale:
Transformationsmaskinen ”Argone hørte dragens tænder knage, før de smækkede sammen foran ham, og de sidste rester af sollys forsvandt. Det mekaniske uhyre havde slugt ham.” Sammen med en præst, en kriger, en opfinder og en listetyv tager oprøreren Argone de Bellegarde kampen op mod de morderiske robotter, som pludselig angriber hans by. Jagten fører dem både gennem mørke gyder og storslåede luftskibe. Argone er overbevist om, at soldaterne fra Eire står bag, men sandheden kan vise sig at være endnu mere rædselsvækkende … Transformationsmaskinen er et forrygende steam-punk-eventyr om mod og maskiner. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar