søndag den 15. januar 2017

Kærlighedens Lænker - An-Magritt Wibell Nygaard-Ech

Dette er en bog, som jeg ikke normalt ville have læst, hvis ikke jeg havde fået den til anmeldelse.

Jeg er virkelig ikke særlig glad for at læse om kvinder der bliver i modbydelige forhold. Uanset om der er tale om fysisk eller psykisk vold, og da slet ikke når der er børn involveret.
Jeg forstår dem ikke, eller ... jeg forstår godt bevæggrunden, især når det er så fint beskrevet som i denne bog, men jeg kan bare ikke sætte mig ind i det.

Hele vejen igennem bogen, råbte min hjerne STIK AF, FOR FANDEN. LØØØØB!
Men hun gjorde det ikke. Hun blev i ægteskabet og fandt sig i ydmygelser og slag.
ARGH altså.

Bogen handler om den norske pige Dina, som er vokset op i et meget kristens hjem. Hun bryder ud af sin sociale arv og starter i sygeplejeskolen. Hun er en stærk pige, som ved hvad hun vil.

Men så møder hun danske Jess, der arbejder i Norge som DJ, og som hun forelsker sig hovedkulds i. Han er så sød og mild og forstående og ... (når man ved hvad bogen handler om, begynder ens næsefløje at vibrere allerede ved introduktionen).
De beslutter sig for at flytte sammen og kort efter bliver Dina gravid, hvad der får dem til at flytte til Danmark.

Og her falder Jess ind i sine gamle destruktive rytmer, og deres liv går bare ned ad bakke.

Jeg hader den her bog. Virkelig! Jeg hader at det her sker for kvinder overalt i verden. Hele tiden. Jeg hader at de "lader det ske" for sig. Jeg hader at det går ud over børnene og jeg hader at kvinderne ikke kan finde styrken til at forlade mændene før det har skabt varige men både for dem og for børnene.
Jeg hader at visse mænd føler det behov for magtdemonstration at de lader det gå ud over andre mennesker, især deres børn. Hvordan kan de gøre det?

Ved nærmere eftertanke burde jeg slet ikke have læst denne bog. Men det er ikke bogens skyld. Snarere tværtimod. Den kravlede ind under min hud, og det bryder jeg mig slet ikke om.
Den er udmærket skrevet og den kommer fint rundt om alle problematikker, hvordan hun systematisk nedbrydes til at være den både fysisk og mentale boksebold, som hun ender med at blive.

Det er også en vigtig bog om at række ud efter hjælp, og at vise folk at de ikke er alene, uanset hvilke problemer der er tale om.

Med denne bog får jeg i øvrigt et kryds mere i min læseudfordring for 2017. "A book with a difficult topic". 

Hov, og lige endnu en ting. Jeg er ikke super vild med at bøger bliver skrevet med Calibri og den slags fonte, som vi bliver bombarderet med i det daglige via emails osv. Når jeg læser en bog, vil jeg gerne have en "bog-font" og ikke en "arbejdsfont".
Men det er en personlig betragtning. Det er ikke sikkert at alle har det på den måde.


Tak til forlaget "Three Leaves Publishing" for anmeldereksemplar.


Forlag: Three Leaves Publishing
Sider 381
Dansk anmeldereksemplar

Bagsidetekst:
Efter sine forældres skilsmisse bliver alt, hvad norske Dina er blevet opdraget til at tro på, sat på en alvorlig prøve. Hendes selvtillid har ydermere fået et knæk, og hun er derfor en sårbar ung kvinde, som prøver at finde sig selv og sin identitet igen, da hun øder den meget charmerede danske mand Jess, der arbejder som DJ på et af Oslos in-steder.
Jess behandler Dina som en prinsesse og giver hende den tryghed og forståelse, hun har savnet. Selv om Dina kæmper bravt imod, falder hun til sidst for den høje mørke danske mand med de mystiske øjne, som hun finder både spændende og udfordrende.
Men bag Jess' charmerende og veltalende ydre skjuler der sig en manipulerende, udspekuleret og farlig psykopat, som har en syg opfattelse af kærlighed.
Da det går op for Dina, at hun er faldet for djævelen selv, er det for sent.
Hendes liv i Danmark, hvor hun og Jess er flyttet til, ender som et rent helvede, hvor Jess psykisk nedbryder og isolerer Dina og bruger alle kneb for at tilfredsstille sig selv og sine behov. Dina må erkende at hun er fanget i et net af psykisk terror, løgne og bedrag ... og så strammes lænkerne.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar