tirsdag den 17. januar 2017

Rebecca - Daphne du Maurier

Udfordringen lød på at tage en bog, der har stået på min TBR liste alt, alt for længe.

Nu har jeg faktisk ikke rigtigt haft TBR-lister før jeg fik Goodreads, men en af dem, der har stået længst på listen er "Rebecca". Og endda før den tid er den dukket op i min bevidsthed fra tid til anden.

Så da udfordringen var der, var det jo en god mulighed for omsider at få den læst.

Og det er en klassiker med rette. Den gotiske stemning, det klassiske mysterium og de engelske herregård.

Men når det så er sagt, så synes jeg altid jeg mangler noget, når jeg læser klassikerne. Jeg kan sagtens se storheden i at de forfattere var pionerer på deres felt, og at det i følge den målestok er små mesterværker, men sandt at sige, så synes jeg faktisk at moderne bøger er bedre.
De går mere i dybden med folks følelser og virker mere helstøbte på en eller anden måde.

REBECCA er historien om en unavngiven jeg-fortæller. En ung forældreløs pige, som arbejder for en engelsk adelskvinde som selskabsdame. Under en ferie i Monte Carlo render de ind i Maxim De Vinter. 
En mørk og mystisk fremmed der bærer melankolien uden på tøjet.
Den engelske adelskvinde beretter om hans hemmelighed med glinsende øjne; at hans tidligere kone (Rebecca) druknede til søs, og at han selv måtte identificere hende. Nu er han så ødelagt af sorg, at han aldrig kan blive glad igen.
Den unge kvinde begynder at være sammen med ham og forelsker sig i ham, og han spørger om hun vil giftes med ham. Hun takker ja, og flytter med ham hjem til godset i England (det legendariske Manderley), men her spøger den tidligere hustru stadig.
Rebecca er i hvert et hjørne af herregården og ingen vil lade hende dø, slet ikke husholdersken, der ender med at få den unge kvinde i uføre.

Jeg kan godt lide historien, og jeg er glad for at have fået den læst, men jeg føler allermest irritation over bogens hovedperson, som virkelig er et noksagt, som lader sig tromle.
Igen - det er jo meget fornuftigt set i historisk kontekst - kvinder skulle ses, men ikke høres, men jeg kunne godt have ønsket mig at hun var lidt mere selvstændig. Omvendt ville det jo ikke give den samme historie.

Daphne du Maurier har i øvrigt skrevet en anden bog "Huset ved stranden", som jeg er langt mere begejstret for. Om en videnskabsmand, der opfinder et stof der sender ham 600 år tilbage i tiden. Det kunne være jeg skulle genlæse den.

Jeg vil give den 3 hjerter.



Forlag: Naxos Audiobooks
Sider i trykt form: 393
Hørt som engelsk lydbog: 5 timer og 13 minutter.

Omtale:
‘Last night I dreamt I went to Manderley again.’ These famous words open the most popular novel by Daphne du Maurier, the story of an intense romance set in a mysterious house in Cornwall. Its unforgettable atmosphere and tension has transformed it from a popular romance on the page and on film to become a modern classic. Here, it is presented in a new and absorbing recording by Emma Fielding.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar