søndag den 14. august 2016

Cirque du freak - The Saga of Darren Shan #1 - Darren Shan

Jeg føler lidt at jeg er steget på et tog, som afgik fra sin første perron for længe, længe siden.

Det er først nu jeg opdager serien "The saga of Darren Shan" selv om den både er filmatiseret og så vidt jeg kan se også er vidt berømmet.

Udgivet i 33 lande er da også en slags, og jeg har kun lige hørt om den perifært. 

Nu har jeg hørt den første af bøgerne og jeg var fantastisk underholdt. Ja, jeg ved godt at jeg er langt over målgruppen, men so be it. Den er jo skæg! :-)

Den handler om den altid korrekte Darren Shan, der altid får gode karakterer og som altid gør sine forældre stolte. Bortset fra hans venskab med Steve, der er en torn i øjet på forældrene.
Steve er nemlig noget af en ballademager og kommer fra et opløst hjem.
Men de er bedste venner og gør alt sammen.

Ved et tilfælde får de fat i en flyer med Cirque du freak, et freakshow der er kommet til byen, og på trods af deres lærers formaninger om at det er modbydeligt at støtte op om et etablissement der driver rovdrift på arme menneskers deformiteter, kan drengene selvfølgelig ikke lade være med at tage derhen.

Det sætter gang i tingene.
Freakshowet er fantastisk, det er fyldt med sælsomme mennesker, der kan sælsomme ting, men det der fascinerer Darren mest er Hr. Crepsley med sin dresserede edderkop Madam Octa.

Faktisk fascineres han så meget, at han ender med at stjæle Madam Octa, og så går tingene jo hurtigt galt. :-) Især da det viser sig at Hr. Crepsley ikke er en helt almindelig mand. 

Jeg gjorde så den fejl at jeg valgte at se filmatiseringen bagefter. Jeg havde troet at den ville følge bog nr. 1, men den afslørede nogle ting fra kommende bøger (tror jeg), som kunne have undværet. Men det var faktisk en ret underholdende film også, selv om den endte sådan lidt ... især når det ikke ser ud til at komme flere. (af hvad jeg ved, hvis der er nogen der ved det, vil jeg gerne vide det)

Hvis det ikke var fordi min online-læseklub havde fundet en bog jeg kunne være med på, ville jeg også være hoppet direkte over i nr. 2, men den må jeg have til gode. :-)

Denne her bog får 4 hjerter af mig, fordi den er morsom, underholdende og klam på den gode måde.


Forlag: Blackstone Audio
Sider. 192
Engelsk lydbog 5 timer og 34 minutter

Beskrivelse:
In the tradition of Ray Bradbury’s Something Wicked This Way Comes, and Stephen King’s Salem’s Lot, New York Times bestseller Cirque du Freak is the first title in the popular Saga of Darren Shan series. Darren Shan and his best friend, Steve, get tickets to the Cirque du Freak, a wonderfully gothic freak show featuring weird, frightening half human / half animals who interact terrifyingly with the audience. In the midst of the excitement, true terror raises its head when Steve recognizes that one of the performers Mr. Crepsley is a vampire! Steve confronts the vampire after the show finishes but his motives are surprising! In the shadows of a crumbling theater, a horrified Darren eavesdrops on his friend and the vampire, and is witness to a monstrous, disturbing plea. As if by destiny, Darren is pulled to Mr. Crepsley and what follows is his horrifying descent into the dark and bloody world of vampires. This is Darren’s story.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar