tirsdag den 24. januar 2017

The Curious Incident of the Dog in the Night-Time - Mark Haddon

Jeg har lige læst (lyttet til) en fantastisk bog. Den var original, den var fængende, den var tragisk og alligevel opløftende.

Jeg havde faktisk set den før i bogbloggerland, men det var først på grund af min Reading Challenge at jeg fik den tilføjet til min læseliste og nu fik taget hul på den. Og det er jeg taknemlig for.

Den handler om Christopher. En femtenårig autistisk (Asperger) dreng, der en nat opdager genboens hund liggende på plænen. Den er blevet myrdet med en havegreb (hvilket åndssvagt ord når man først skal til at skrive det, der er jo ingen der siger greB, vel?).

Christopher elsker hunde og sætter sig derfor for at finde ud af hvem der har myrdet hunden.

Og her begynder rejsen så med Christopher, der er svært ramt af autisme. Han kan ikke lide når nogen rører ved ham, så slår han. Han kan ikke lide gult eller brunt, og derfor spiser han intet der har de farver. Han kan heller ikke lide at maden rører ved hinanden, så spiser han det ikke. Når han har brug for at tænke, sidder han og jamrer indtil hans tanker falder på plads.
Han kan heller ikke lide at komme fremmede steder hen for hans hjerne opsuger alle informationer, lige fra vejskilte til ubundne snørebånd eller mærket på det affald der ligger i vejkanten. 

Historien gav et imponerende indblik i en autists liv og hvordan deres hjerner fungerer, og jeg må sige at jeg både blev trist over den måde folk behandlede ham på, for ingen forstår ham. Hvor vigtigt simple ting kunne være for ham.
Men det var ikke det værste ... det værste var hans forældre, der hver især prøvede på deres måde at gøre det så godt de kunne. Deres frustrationer, når der var ting, der ikke kunne lade sig gøre og Christopher ikke forstod dem.
Og jeg blev forundret over den mangel på empati og forståelse der er i en svær autists hjerne. Ting som vi andre tager for givet når vi kan sætte os ind i andre menneskers kvaler eller bare forklaringer, kan Christopher slet ikke forstå.
Men på en eller anden måde er det forståeligt når han opsuger al anden (for andre end ham) ligegyldige informationer.

Det var en imponerende bog, og en bog, der vil være hos mig længe. Den er fantastisk godt skrevet af et menneske, der virkelig må have oplevet en autist på første hånd. Og jeg er glad for at min Reading Challenge sendte mig denne vej.

Det eneste som måske ikke virkede så godt var selve lydbogsoplæseren. Han lød nærmere som en dreng på 10, hvilket måske udviklingsmæssigt passer meget godt, men som fordrejer historien, da knægten faktisk er 15, og man derfor forventer så meget mere af ham. Hvilket jo kun tilføjer endnu et twist til historien.

Den får toppoint her hos mig, selv om jeg kan se at den deler vandene noget. 

Forlag: Random House
Sider i trykt form: 226 sider
Hørt som engelsk lydbog - 5 timer og 59 min. Oplæser: Ben Tibber

Omtale:
The Curious Incident of the Dog in the Night Time is a murder mystery novel like no other. The detective, and narrator, is Christopher Boone. Christopher is fifteen and has Asperger's, a form of autism. He knows a very great deal about maths and very little about human beings. He loves lists, patterns and the truth. He hates the colours yellow and brown and being touched. He has never gone further than the end of the road on his own, but when he finds a neighbour's dog murdered he sets out on a terrifying journey which will turn his whole world upside down.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar