fredag den 23. september 2016

Blue Lily, Lily Blue - The Raven Cycle #3 - Maggie Stiefvater

Jeg er glad for at have genoptaget denne serie. 

Da jeg havde læst (lyttet) nr. 2 (The Dream Thieves), var jeg temmelig skuffet. 
Jeg synes at Maggie Stiefvater har et fantastisk sprog og endnu mere billedsprog, hvilket adskiller hende fra mange andre fantasy-serier, men jeg var godt nok ikke særlig begejstret for 2'eren.

Den handlede for meget om Ronan og hele bogen syntes jeg var gennemsyret af hans meget bitre facon.
Nu har jeg så siden opdaget at man enten er på Team Ronan, Team Adam eller Team Gansey, og det kan sagtens være det, der gjorde udslaget.

Ronan synes jeg er virkelig irriterende, selv om jeg så absolut kan se sympatiske træk ved ham, og til dels har jeg det også sådan med Adam, der på grund af sin fattige opvækst virkelig har behov for at bevise sig selv over for de andre rigmandsbørn. Men det bliver for meget! Der er stolthed, og så er der stolthed, ikke?

Så jo, hvis jeg SKAL være på et eller andet team, så er det helt klart Ganseys, der er meget god. Man kan sige at der ikke er så meget kant på ham, men omvendt, så er han altså et virkelig godt mennesker.

Tingene eskalerer noget i denne bog. Blues mor er forsvundet, måske for at lede efter Blues far, og de finder en ny lovende grotte der kan skjule den forsvundne konge Glendower. Her finder de dog noget helt andet end de forventede.
Og historien forvikles yderligere da Hr. Greenmantle, lejemorderen Mr. Greys tidligere arbejdsgiver pludselig dukker op i Henrietta.

I denne bog bemærkede jeg virkelig sproget som er enormt fyldigt og sigende, samtidig med at mange af dialogerne er meget minimalistiske. Det er smukt arbejde.

Og hvad siger de andre bogbloggere? Er de stadig begejstrede? Og mon de også har nr. 3 som favorit i serien?
Lad os kigge. :-)

Louise fra Kære dig er stadig meget begejstret for serien, og betaget af personskildringer og sproget. 
Bente fra Trolderier er også begejstret, men det var hun også for 2'eren, så ingen overraskelser der. :-)
Og så kan jeg faktisk ikke finde flere ...

I hvert fald er jeg fluks gået i gang med fjerde og sidste bind i serien, så må vi se om jeg stadig er betaget, når jeg har fået hele billedet.

Jeg vil give bogen her 5 ud af 6 hjerter, for den fløj bare af sted og jeg var virkelig henført i sprog og stemning.



Forlag: Scholastic Audio
Sider på tryk: 391
Engelsk lydbog: 10 timer og 3 minutter

Omtale:

The third installment in the mesmerizing series from the irrepressible, #1 NEW YORK TIMES bestselling author Maggie Stiefvater. Blue Sargent has found things. For the first time in her life, she has friends she can trust, a group to which she can belong. The Raven Boys have taken her in as one of their own. Their problems have become hers, and her problems have become theirs. The trick with found things, though, is how easily they can be lost. Friends can betray. Mothers can disappear. Visions can mislead. Certainties can unravel. In a starred review, THE BULLETIN called THE DREAM THIEVES, the previous book in The Raven Cycle, 'a complex web of magical intrigue and heart-stopping action.' Now, with BLUE LILY, LILY BLUE, the web becomes even more complex, snaring readers at every turn.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar