tirsdag den 13. september 2016

Superwoman er en følelse - Anette Ellegaard

Selvhjælpsbøger er svære at anmelde, sindssygt svære faktisk, for det man får ud af én, afhænger i dén grad af ens aktuelle sindstilstand.

Nu skal en anmeldelse selvfølgelig ikke handle om mig, men på en eller anden måde kommer den nok til at gøre det alligevel.

Jeg gik ned med stress i 2009 og i den forbindelse læste jeg en del bøger om emnet, om hvordan man kommer ud af det, hvordan man kan ændre de vaner, der har ført til det osv osv osv.
Jeg gik også til en stresscoach, der fik mig til at læse "Syv gode vaner", som også er nævnt i SUPERWOMAN ER EN FØLELSE. Og det med god grund, for der er mange gode ting gemt i den.
Som der også er i SUPERWOMAN ...

Den siger i hvert fald alt det rigtige. Hvordan man skal mærke efter inde i sig selv og finde det, der er rigtigt for én, uanset hvordan omverdenen ser ud (eller vil have man skal se ud). Hvordan man skal ændre én vane ad gangen, og hvordan man skal finde sig selv.
Alt det har Anette Ellegaard fat i. Jeg kan genkende meget af det hun siger fra andre bøger og også fra egne erfaringer.

Der er gode eksempler på hvordan man finde ud af hvem man vil være, og gode øvelser til samme som er værd at afprøve for der er mange sandheder gemt i dem. 
Hvis du er åben for det.

Og det er så netop det, der er humlen ved selvhjælpsbøger ... Man kan sidde med verdens bedste selvhjælpsbog i hånden, men hvis man ikke er åben og villig til at se, så er der ingen bøger der kan gøre noget ved det.

Lige nu er jeg i total denial. Og jeg genkender det fra sidst jeg gik ned med stress. Jeg VED at den er gal på visse punkter, og når jeg så læser en bog som denne bliver jeg irriteret og tænker; Ja, det ved jeg sgu da godt. Men det er fandeme også nemt for dig når ...

Og det er uretfærdigt. Det ved mit rationelle jeg udmærket. For jeg har været der før. 
Åh gud, jeg kan huske min stresscoach, hold nu kæft hun var så positiv hele tiden at jeg havde lyst til at klappe hende én. ;-) Men hun havde ret! Og det har Anette Ellegaard også.
Det ved jeg udmærket godt, men lige nu er jeg ikke i stand til at tage imod fornuft. Eller ... jeg vil selvfølgelig prøve, men kan ikke love noget lige nu. Også fordi ... efter mit nedbrud ... jeg var så hamrende træt af at "mærke efter". Og jeg bliver træt bare ved tanken om at skulle gøre det igen, men omvendt ... det er det, der skal til. Jeg ved det godt, men ...

Suk.

Nåh, tilbage til boganmeldelsen. :-)

Anette Ellegaard har skrevet en bog om at være sig selv, om at turde at være en kvinde der tør stå ved sig selv, og at være tilfreds med sig selv. At finde de ting der giver værdi, for en selv og for familien.
Det hele er fint illustreret med gode, forståelige eksempler fra forfatterens eget liv. Der er også gode øvelser, som man virkelig bør tage alvorlige for det er her guldkornene til selverkendelse ligger.

Og det underliggende og helt igennem vigtige budskab, citeret fra bogen: "Det handler om at tage dig selv alvorligt."

Jeg vil give bogen 4 hjerter, for den vil alt det rigtige, men den nåede mig ikke. Ikke lige nu, men det er ikke bogens skyld. Det er nok nærmere min egen.


Tak til forlaget Egern & Co for anmeldereksemplar.

Forlag: Egern & Co
Sider: 295
Trykt anmeldereksemplar.

Bagsidetekst:
SUPERWOMAN ER EN FØLELSE er en modig og inspirerende bog om at få det liv, du drømmer om. Det er ikke en bog om universets kraft eller andre højere magter, men en jordnær beskrivelse af, hvordan du kan opnå et liv med mere ro og glæde. En håndgribelig selvudviklingsguide til dig der er klar til at kaste dit eget og damebladenes glansbillede af den perfekte kvinde på bålet og bare blive mere dig.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar